עמוד:98

. 3 מבקשים מהתלמידים להיעזר בישר מספרים כדי לקבוע אם 312 מתחלק ב - . 3 אפשר לשאול אותם מאיזה מספר כדאי להתחיל את הקפיצות כדי לקבוע . באופן דומה כדאי לשאול על מספר שאינו מתחלק ב - , 3 למשל . 316 בפעילות 2 התלמידים יכולים להשתמש במגוון דרכים כדי לקבוע אם המספרים מתחלקים ב - , 3 למשל קפיצות על ישר מספרים או כתיבת תרגיל חילוק מתאים , לדוגמה : ( שארית , 50 : 3 = 16 ( 2 או נימוקים מתאימים לכל מספר , למשל : " אני יודעת ש - 48 מתחלק ב - , 3 ולכן 49 אינו מתחלק ב - " . 3 בתום מיון המספרים בטבלה התלמידים נדרשים לחשב את סכום הספרות של כל מספר , להגיע בעצמם להכללה ולנסות לנסח את סימן ההתחלקות . בפעילות , 3 אחרי ניסוח כלל ההתחלקות ותרגול הכלל , אפשר לערוך דיון עם התלמידים בשאלה מתי נוח להשתמש בסימן ההתחלקות . כותבים מספרים שונים על הלוח ומבקשים מהתלמידים לקבוע אילו מהמספרים מתחלקים ב - 3 ולנמק מדוע . לדוגמה : בפעילות 6 התלמידים בונים מספרים תלת - ספרתיים בהתניות מסוימות . בסעיף א אפשר להנחות את התלמידים לעבוד כך : קודם מחשבים את סכום הספרות הנתונות ואז משלימים ספרה כך שסכום כל הספרות יהיה מספר המתחלק ב - . 3 למשל סכום ספרת היחידות ( 3 ) והעשרות ( 5 ) הוא 8 לכן ספרת המאות יכולה להיות 4 למשל ( הסכום הכולל הוא . ( 12 באופן דומה אפשר למצוא עוד מספרים מתאימים רבים . בסעיף ב משלימים באופן דומה , אבל למספרים שסכום ספרותיהם אינו מתחלק ב - . 3

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר