עמוד:71

ג . אחד הגורמים הוא עשרות שלמות , מאות שלמות או אלפים שלמים ) עמודים 110 - 101 ( כפי שכתוב בהערה למורה , גם תלמידים המתקשים בפתרון תרגילי כפל וחילוק בעל פה יכולים ללמוד את הנושא . התלמידים האלה יכולים להיעזר בלוח הכפל המצורף בסוף הספר לתלמיד . עמודים 104 – 101 בפעילויות שבעמודים האלה התלמידים פותרים תרגילי כפל בעזרת פירוק העשרות השלמות , המאות השלמות והאלפים השלמים לגורמים ובעזרת כפל ב - , 10 ב - 100 וב - 1 , 000 ( שנלמד ביחידה הקודמת ) . דרכי הפתרון של תרגילי הכפל ביחידה הזאת מתבססות על שימוש בחוקי הקיבוץ והחילוף . התלמידים משתמשים בחוקים האלה באופן אינטואיטיבי ולא בדרך אנליטית , ואין לדרוש מהם לפרט באילו חוקים השתמשו . בפעילות 1 מומלץ לתת לתלמידים לנסות קודם לפתור את התרגיל בעצמם , לדון בדרכי הפתרון שלהם ורק אחר כך להציג את הפתרונות של רונה ושל רון . אפשר לדון עם התלמידים בדמיון ובשוני בין שתי דרכי הפתרון . כפי שכתוב בהערה למורה , בפעילות 2 ובתרגילים שבהמשך אין צורך שהתלמידים יכתבו את כל שלבי הפתרון . הפירוט בדוגמאות נועד להסביר את התהליך , אך התלמידים יכולים לעשות חישובים בעל פה וקיצורי דרך . בפעילות 3 התלמידים מקבלים משימה הפוכה : במקום לפתור תרגילי כפל , המכפלה נתונה , והם מתבקשים לכתוב תרגילים שונים המתאימים לה . שימו לב גם לאפשרות הזאת : . 1 , 800 = 1 × 1 , 800 כתב סתרים - צורות במקום מספרים עמוד 103 כמו פעילות כתב הסתרים הקודמת , גם פעילות 7 עוסקת בהכללה . אפשר להציב בה כל מספר השונה מ - 0 במקום הצורות , ואפשר לפתור אותה אף שמפתח כתב הסתרים אינו נתון . הנה הפתרונות המסתמכים על חוק החילוף ועל חוק הקיבוץ :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר