עמוד:52

התלמידים בדרכי הפתרון שלהם . כדאי לזכור שציור הפתיחה מאפשר לבדוק את הידע של התלמידים בנושא ושאין להתעכב במקרה של קושי . אפשר לחזור לציור הזה בהמשך הלמידה בפרק . הנה דוגמאות לדרכי פתרון אפשריות לשאלות שבדיון : כל מכונית שעל מוביל המכוניות שוקלת 1 , 200 ק " ג . כמה קילוגרמים המוביל נושא ? בציור אפשר לראות שהמוביל נושא 5 מכוניות . התרגיל המתאים למציאת המשקל הכולל של המכוניות הוא . 1 , 200 × 5 = אחת הדרכים לפתור אותו היא בעזרת חוק הפילוג : , 1 , 200 × 5 = 1 , 000 × 5 + 200 × 5 = 6 , 000 כלומר משקל המכוניות שהמוביל נושא הוא 6 , 000 ק " ג . משקל המוביל עם המכוניות שעליו הוא 12 , 500 ק " ג . מה משקל המוביל ללא המכוניות ? אף שהפרק עוסק בכפל וחילוק , הפעולה כאן היא חיסור , ויש להשתמש בנתון של משקל כל המכוניות שהתקבל בשאלה הקודמת . התרגיל המתאים הוא , 12 , 500 – 6 , 000 = 6 , 500 כלומר משקל המוביל ללא המכוניות הוא 6 , 500 ק " ג . שני האופנועים שעל הטנדר בעלי אותו משקל , והם שוקלים יחד 490 ק " ג . כמה כל אופנוע שוקל ? הטנדר יכול לשאת 2 , 500 ק " ג לכל היותר . האם הוא יכול לשאת 10 אופנועים כאלה ? בשאלה הראשונה מתאים להשתמש בתרגיל חילוק : , 490 : 2 = ואפשר לפתור אותו בעזרת חוק הפילוג : . 490 : 2 = 400 : 2 + 90 : 2 = 245 כל אופנוע שוקל 245 ק " ג , ולפיכך 10 אופנועים שוקלים 2 , 450 ק " ג , ומוביל האופנועים יוכל לשאת אותם . אמנם התלמידים לא התנסו כמעט עד כה בשימוש בחוק הפילוג בחילוק , אולם מכיוון שהמחלק הוא , 2 ומכיוון שהמצב ברור , ייתכן שישתמשו בו באופן אינטואיטיבי . דרך נוספת שהם יכולים להציע מבוססת על פתרון התרגיל . 500 : 2 = 250 המשאית האדומה שוקלת 12 , 000 ק " ג . המשאית שוקלת כמו 4 מיניבוסים מהסוג שנוסע אחריה . מה משקל המיניבוס שנוסע אחרי המשאית ? גם בשאלה הזאת מתאים להשתמש בתרגיל חילוק : , 12 , 000 : 4 = ואפשר לפתור אותו בעזרת עובדת החילוק המוכרת מלוח הכפל : , 12 : 4 = 3 ולכן . 12 , 000 : 4 = 3 , 000 משקל המיניבוס שנוסע אחרי המשאית הוא 3 , 000 ק " ג . אפשר לבקש מהתלמידים לחבר שאלות נוספות ( גם של חיבור וחיסור ) בעזרת הנתונים שמצאו או לחפש באינטרנט משקלים של כלי רכב כבדים נוספים ( למשל מטוסים או אניות ) ולחבר עליהם שאלות דומות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר