עמוד:26

עמודים 28 – 25 פעילות 1 משמשת הכנה לפתרון תרגילי חיבור של שברים . התלמידים מתבקשים " לאזן מאזניים " : בכל סעיף יש שני שקים על כף אחת של המאזניים , ועל התלמידים לחבר את המשקלים שלהם ( אפשר להיעזר במקלות השברים ) ולהקיף את המשקולות המתאימות לכף האחרת כדי לאזן את המאזניים . כדי לפתור את הפעילות אפשר לבדוק מתי המשקל הכולל גדול מ - 1 ק " ג וכך להכריע אם עליהם להשתמש במשקולת של 1 ק " ג ואחרי כן להוסיף את המשקולות המתאימות . הפעילות היא רק הכנה לחיבור שברים מכיוון שהתלמידים אינם מתבקשים לכתוב תרגיל מתמטי ( גם בדוגמה לא כתוב במפורש , ( 4 6 5 6 אלא פועלים באופן אינטואיטיבי . נוסף על כך הם אינם מתבקשים לכתוב תוצאה שהיא מספר מעורב או שבר , אלא להקיף קבוצת שברים יסודיים ( בדוגמה : 3 משקלות של 1 6 ק "ג ומשקולת אחת של 1 ק " ג ) . התלמידים יכולים לפתור את התרגילים שבפעילויות 2 ו - 3 בעל פה , בעזרת מקלות השברים או בעזרת ציורים . דוגמה לפתרון התרגיל 2 3 2 3 = שבסעיף ב של פעילות 2 בעזרת ציור : יוצא מן הכלל עמוד – 26 ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 150 - 141 ) בפעילות , 4 " פיצריית השמיניות " , התלמידים משלימים את השבר המתאים לחלק הפיצה שאכל כל ילד לפי המגבלות הנתונות . לדוגמה , שני הילדים אכלו יחד פיצה שלמה , פחות מפיצה שלמה או יותר מפיצה שלמה . התלמידים אינם נדרשים לפתור תרגילי חיבור , אלא להשתמש בתובנת המספרים – היכולת " לחוש " את גודלם של השברים . כפי שאחד הילדים שבאיור אומר , בכל סעיף יש יותר מאפשרות אחת להשלמה , וכדאי לדון עם התלמידים באפשרויות השונות . להרחבה אפשר לשאול אותם כמה אפשרויות כאלה יש . בתחתית העמוד מצוירות פיצות מחולקות כדי לעזור לתלמידים להמחיש את השברים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר