עמוד:4

מבוא לפרק על פי ההמלצה בתכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 25 שעות לנושא הזה . משמעויות השבר הפשוט למושג שבר פשוט יש כמה משמעויות . אלה המשמעויות הנלמדות בבית הספר היסודי : . 1 השבר כחלק משלם – היחס בין חלקים של היחידה ובין היחידה דוגמה : המלבן הזה הוא היחידה ( השלם ) : לפיכך לציור הזה מתאים השבר 4 3 . 2 השבר כחלק מכמות המיוצגת על ידי מספר דוגמה : מספר העיגולים השחורים הוא 2 3 ממספר העיגולים הכולל . . 3 השבר כנקודה על ישר המספרים . 4 השבר כמנת חילוק דוגמה : 6 : 7 = 6 7 . 5 השבר כיחס דוגמה : היחס בין מספר הריבועים למספר המשולשים הוא 2 3 או . 2 : 3 בכיתה ד עוסקים בשתי המשמעויות הראשונות . בפרק " שברים – חלק א " ובפרק הנוכחי , " שברים – חלק ב " , מתמקדים במשמעות השבר כחלק משלם , ובפרק " שברים – חלק ג " עוסקים גם במשמעות השבר כחלק מכמות . שאר המשמעויות של השבר נלמדות בכיתות ה ו - ו . פריסת הנושא בתכנית הלימודים לכיתות א – ו כיתה היכרות א הכרת החצי , ללא סימון פורמלי ב הכרת השברים חצי ורבע תוך שימוש בחלקי היחידה . אין הכרח להשתמש בסמלים יחסים פעולות בשלב זה יובן שחצי ועוד חצי שווה שלם ( 1 ) בשלב זה יילמדו דברים כדוגמת אלה : בשלם שני חצאים , בשלם ארבעה רבעים , בחצי שני רבעים , כשמפחיתים רבע מאחת , נשארים שלושה רבעים וכו'

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר