עמוד:54

לאחר השיח הזה אנחנו ממליצים לשיר יחד את השיר של הדג נחש - יום שישי . השיר מדבר על התנהגות בשבת במשפחה שנפגשת וחווה את השבת בצורה שונה מימי החול . יחידה : 2 נקודת ההתחלה של השבת היהודית בשיעור זה נפגוש 3 מקורות שונים מתוך ספרי התורה , שיש בהם התייחסות לשבת . המקור הראשון הוא מהציווי על השבת בספר בראשית . את המקור הזה התלמידים אמורים להכיר בין מלימודי התנ " ך ובין מהקידוש בליל השבת . בלימוד המקור הזה חשוב להתייחס לנושא ה ' קדושה ' , ולברר מהי ומה משמעותה ביחס לשבת . הסבו את תשומת לבם של התלמידים לכך שבפסוקים האל אין הנחיות איך לשמור את השבת . שני המקורות המקראיים הבאים הובאו בטבלה . גם הפסוקים האלה עשויים להיות מוכרים לחלק מהתלמידים , שכן הם חלק מעשרת הדיברות . הדמיון בין המקורות גדול מאוד , ולכן כדאי ללמוד מקור אחד ואחר כך להתייחס להבדלים בין המקורות . ההבדלים האלה מתמקדים בעיקר בסיבה לשבת ובטעמים להפסקת העבודה בשבת . יחידה : 3 מתאוריה למעשה בשיעור זה נעבור מן העיקרון של קביעת יום שהוא שונה משאר הימים , שראינו בפסוקים המקראיים , אל המעשה - כיצד מייחדים את היום הזה בפועל . נתחיל בטקסים סביב תחילת השבת : קידוש וקבלת שבת . זה המקום לברר מול התלמידים מה עושים בביתם - האם טקס ממוסד או מסורת משפחתית משלהם . במהלך תחילת השיעור נדבר על ' טקסי מעבר ' מחול לשבת - הדלקת נרות , קידוש . ונתמקד בפיוט המושר ברוב בתי הכנסת - " לכה דודי " . אפשר לשאול את התלמידים אם הם מכירים את השיר , ולבקשם לנסות לשיר אותו על בסיס הלחנים השונים שלו ( ניתן למצוא כאן לחנים רבים ) . מכאן נעבור ליישום בעולם המעשה - שביתה בשבת . נתחיל בדבריו של שמעון פרס המציג אותנו , בני האדם , כמי שללא חוק השבת היו עובדים . 24 / 7 דבריו של פרס מאפשרים לתלמידים כניסה לעולם ה ' מבוגרים ' ולעולם העבודה . במקום זה כדאי לפתח את השאלות על עבודה בשבת עוד לפני התאוריות שנדבר עליהן בהמשך . משם נעבור לחוק הישראלי ונלמד יחד את הדרישות של החוק , וננסה להבין מה עמד מאחורי הליכי החקיקה שלו . נמשיך בדיון בשתי התייחסויות לחוק הישראלי : . 1 מאמר של שלי יחימוביץ ' , חברת כנסת מטעם מפלגת העבודה . . 2 אמנה שנכתבה בידי חילוניים ודתיים - אמנת גביזון - מידן . שתי ההתייחסויות פותחות את הדיון שאנו ממליצים שתקיימו בשיעור הבא . יחידה : 4 סיכום ויציאה החוצה בשיעור זה נעסוק בכאן ובעכשיו של התלמידים בכיתה ז . הניסיון יהיה לברר את נקודת המבט שלהם על השבת - בתי עסק ובילוי שפתוחים או סגורים בשבת , תחבורה פעילה או שאינה פעילה בשבת , והימצאותם או היעדרותם של הורים העובדים בשבת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר