עמוד:48

מטרות הפרק לברר מהי המשמעות של גיל בת / בר - המצווה בעיני התלמידים , בתוך תהליכי ההתבגרות שלהם . לברר עם התלמידים מה המשמעות של טקסי בת / בר - המצווה בעיניהם . להבין את מקומו של גיל 13 - 12 במסורת היהודית ובהיבטים השונים של הגיל הזה . להכיר את ההתפתחות ההיסטורית של טקס בר - המצווה ואחריו טקס בת - המצווה . להאיר זוויות חדשות להבנת טקסי בת - המצווה ובר - המצווה , ולעמת אותן עם השקפות התלמידים . להבין את המשמעויות האפשרויות של ' עול מצוות ' ולברר ביחד עם התלמידים את המשמעות שהם מעניקים למושג . מספר המפגשים ( השיעורים ) המומלץ : 9 מפגשים ( 45 ד ' כ " א ) מבט ראשון על אירועי בת - המצווה ובר - המצווה 1 – נזכרים באירוע בר - המצווה 1 – גיל , 13 - 12 מה זה אומר ? 2 - מיום הולדת לחגיגות בר - המצווה 1 - טקס בת - המצווה , ממתי ? 1 - מהו טקס בת - המצווה או בר - המצווה ? 1 - עול מצוות 1 - סיכום 1 - מושגים ונושאים שכדאי שיילמדו במהלך ההוראה - למידה : בת - מצווה , בר - מצווה , עלייה לתורה , דרשה , הנחת תפילין , טקס מעבר , טקס מזהה , מעגלי זהות , עול מצוות . הצעה למהלך ההוראה של הפרק יחידה : 1 מבט ראשון על אירועי בת - המצווה ובר - המצווה יחידה זאת היא היחידה הפותחת את הדיונים שלנו על אירועי בת / בר - המצווה . כדאי שכבר בשלב זה נהיה מודעים לכל מה שציינו לעיל , ונתחיל בבחינה של מה שהתלמידים יודעים ומה כבר נעשה בכיתות ו' בנושא הזה . ביחידה זאת – מצד אחד אנחנו רוצים לאסוף את הידע וההתנסות בנוגע לאירועים השונים , ומן הצד האחר את הרצון והשאיפות . מטרת השיעור הזה היא פתיחה , בדיקת הידע הקיים והצבת שאלות לאלה שטרם חגגו את חגיגת בת / בר - המצווה שלהם . בצמד העמודים 193 - 192 הבאנו 7 תמונות הנותנות ביטוי לדרכים שונות לציון האירוע . ברור שאין הן סותרות זו את זו אלא הן מביאות גישות שונות לציון בת / בר - המצווה . על בסיס התמונות האלה והשאלה שבתחתית עמ ' - 193 אנו מציעים לקיים דיון מה היינו רוצים לשלב בציון הגיל הזה . זוהי הצבת נקודת מוצא חשובה להמשך הדיון ביחידות הבאות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר