עמוד:51

ראשית , חשוב לדבר עם הכיתה על ההבדל בחברה המסורתית בין בר - המצווה לבין בת - המצווה - המצוות והאיסורים שמקבלים על עצמם הנער והנערה . ההבדל בנראות הציבורית חשוב , והוא מהווה שינוי רב - משמעות בין הנער לנערה . לאור הפער וחוסר השוויון , ברור שתחילתו של התהליך ייתקל בקשיים , ורק בשלבים מאוחרים יותר יהיה הטקס מקובל ובעל משמעות רבה יותר . במבט כזה יש ללמוד את המקורות שביחידה : . 1 קטע מדבריו של הרב משה פיינשטיין ( עמ ' - ( 206 שמתנגד לטקס ולכל יצירת שוויון או הקבלה בין טקסי בר - המצווה וטקסי בת - המצווה . . 2 קטע מדבריו של הרב יחיאל יעקב ויינברג ( עמ ' - ( 207 המקבל את הטקס לנערים וסבור שאין להפלות את הנערות ויש לאפשר גם להן חגיגת בגרות כזאת . . 3 הרב עובדיה יוסף ( עמ ' - ( 207 המחייב לעשות סעודה לכבוד בת - המצווה , ורואה בה מצווה . יחידה : 6 מהו טקס בת - המצווה או בר - המצווה ? ביחידה זאת נחזור לבירור האישי סביב הטקס וציון המועד . חשוב להיזכר ביחידות הקודמות - בתיאור ההיסטורי ובהיבטים השונים של הגיל . ביחידה נברר מהו טקס מעבר ומהו טקס מזהה . נתמודד עם העובדה שיש טקסי מעבר רבים שאנחנו מכירים - בין בחיי האדם ( כניסה לבית הספר , מעבר בין בתי ספר ) , ובין במהלך השנה ( קידוש בשבת או טקס המ ושאות ביום העצמאות ) . ננסה להבין מהו טקס מעבר , ומה הוא מנסה להגדיר . לאחר מכן נבחן אם ציון אירוע בת - המצווה ובר - המצווה הם אכן טקסי מעבר , ומה דעתכם על האמירה שהעלה יוסי שריד ( בעמ ' (? 195 כאן חשוב לשמוע את הילדים ולבחון את תפיסתם לגבי המעבר לפני האירוע ולאחריו . אפשר להשתמש בשאלה שעולה בסרט שהכנו על הנושא - קישור . כחלק מאפשרות מענה אנו מציעים להציג לפני התלמידים את המודל של טקס מזהה , שמשמעו : טקס שאינו משמש כמעבר אלא כמגדיר מי אני , ולשם כך אני משלב בציון האירוע את הדברים שחשובים לי - משפחה , תחביב רב - משמעות , חברים , ואולי גם מסורת והיבטים אחרים . כל אחד יקבע מה חשוב לו ומה הוא משלב בתוך ציון האירוע של בת / בר - המצווה שלו . כדי להגדיר את הדברים החשובים בחיים של כל נער ונערה , חשוב לדבר איתם על מעגלי הזהות של כל אחד מהם - הזהות האישית , הזהות המשפחתית והזהות השיוכית . חשוב שמכל מרכיב זהותי הם יקחו לפחות דבר אחד לבניית הטקס שלהם . יחידה : 7 עול מצוות היחידה הזאת תבחן את אחד הדברים המייחדים את בת / בר - המצווה המסורתי - כניסה לעול המצוות . ביטוי מושאל לכך שהנערה והנער מתחילים להיות מחויבים במצוות כמו אדם מבוגר . השאלה שהיחידה תתמודד איתה היא מהו עול המצוות שלנו , מי שאינם רואים עצמם מחויבים לקוד הקדום . חשוב לומר כי זוהי נקודה עדינה ביותר . ייתכן שיהיו בכיתה ילדים מסורתיים , ואפילו כאלה שמגדירים עצמם דתיים , ולכן השאלה חייבת לעלות בצורה עדינה ועם כל הרגישות האפשרית ( אם אינכם מכירים מספיק את הכיתה , רצוי להתייעץ קודם לכן עם המחנך / ת ) . אם טרם ראיתם את הסרט שציינו למעלה , אתם מוזמנים לעשות זאת כעת - קישור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר