עמוד:50

. 1 יכולות וחובות ( עמ ' - ( 198 הקשר בין היכולת הגופנית - שכלית ובין החובות שלהם כנערה או כנער . . 2 התפתחות גופנית ( עמ ' - ( 199 הקשר בין ההתפתחות הגופנית בנערה ובנער ובין חובתם להתנהג כבוגרים . . 3 התפתחות של יכולת ההבנה וקבלת האחריות ( עמ ' - ( 200 הקשר בין ההתפתחות השכלית - מושגית ובין המשמעות של אמירות והתייחסויות של הנערה והנער . . 4 סולם הגילים של המשנה ( עמ ' - ( 201 סולם גילים מילדות ועד זקנה , כשלכל גיל יש את ההגדרה שלו - מתחומים שונים ומכיוונים שונים . לכל מקור הובאו שאלות שיכולות לחדד את הבנת המקור ואת הקשר שלו לגיל בת / בר - המצווה . כמו כן הובאו הרחבות ( " הידעתם ? " ) , המחברות את המקור הקדום למצב העכשווי בישראל של העשור השני של המאה ה - . 21 לאחר שהתלמידים סיימו ללמוד את המקורות בחברותא , אנו מציעים לקיים שיח משותף שבו כל זוג יקבל מקור אחר להצגה ( אפשר שיותר מזוג אחד יציג מקור ) , ולאחר מכן יתקיים דיון בשאלה מה ההבדל בין המקורות ומה כל מקור מקדם בהבנה שלנו את הגיל . 13 - 12 יחידה : 4 מיום הולדת לחגיגות בר - המצווה היחידה הזאת שונה מקודמותיה . זוהי יחידה היסטורית , העוקבת אחר תהליך יצירת טקס בר - המצווה - תחילה באירופה , ולאחר מכן בצפון אפריקה . בכל מקור חשוב לברר מה הוא הוסיף לטקס בר - המצווה , ואיזו התייחסות הוא מביא לטקס . ביחידה הובאו המקורות הבאים : . 1 " פסקי רבינו יחיאל מפאריש " ( עמ ' – ( 202 תיאור של אירוע בבית הכנסת , שבו האב הוא הפעיל . . 2 " פירושים ופסקים על התורה לרבינו אביגדור הצרפתי " ( עמ ' – ( 202 ציון קיומו של משתה , סעודה חגיגית , לבן ה - . 13 . 3 " מנהגים דקהילת קודש וורמיישא " ( עמ ' - ( 203 שבת בר - מצווה עם עלייה לתורה , סעודה ודרשה . . 4 " יהדות מרוקו : הווי ומסורת במחזור החיים " ( עמ ' - ( 204 המשפחה ואבי בר - המצווה מקיפים את נער בר - המצווה . . 5 ״סליחה על מעשי שובבות״ ( עמ ' - ( 205 כל הקהילה , כולל אמו של הנער בר - המצווה ונשות הקהילה , מקיפות את הנער בטקס הבר - מצווה . במהלך הלימוד חשוב שלא להיכנס לעמדת ההיסטוריון הבוחן את ההתרחשות ב ' עיניים קרות ' , אלא לחשוב ולנסות לדמיין את המתואר במקורות . לעתים התיאורים חיים ממש , וחשוב לתת לתלמידים את ההזדמנות ' להיכנס ' לתוך המקורות . יחידה : 5 טקס בת - המצווה , ממתי ? ביחידה זאת נעבור לטקס בת - המצווה . ציון האירוע לבנות הוא מאוחר הרבה יותר ( מבחינת התפתחותו ההיסטורית ) מזה של הבנים , וחשוב להציג אותו בהתאם לתהליכי השוויון בין הגברים לנשים ב - 200 השנים האחרונות . חשוב לדבר על תהליך השוואת זכויותיהן של נשים לזכויותיהם של גברים , ועל ההבדל בפערים בין בני שני המינים בימינו לבין הפערים שהיו לפני 50 ו - 100 שנה . גם היחידה הזאת , בדומה לקודמתה , מביאה סקירה היסטורית , אך הפעם פחות באמצעות תיאורים ויותר באמצעות דעות של חכמים שהתייחסו לטקס המתהווה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר