עמוד:44

מיומנויות הלומדים הבאות לידי ביטוי במיזם מסוג זה הן המיומנויות שלומדים בני המאה ה - 21 מתבקשים לסגל לעצמם : חשיבה יצירתית , עבודת צוות , חשיבה רפלקטיבית , חשיבה ביקורתית , ניהול שיח מכבד ומקדם , תרומה לחברה ומעורבות חברתית , קבלת אחריות , מוטיבציה , מסוגלות אישית , הכוונה עצמית בלמידה , למידה חושית - תנועתית ( ראו בהרחבה באתר משרד החינוך : תפקודי לומדים עיקריים במאה ה - . ( 21 המיומנויות האלה מחייבות שיטת הוראה שונה , מיצוב אחר של המורה בכיתה ודרכי הערכה חלופיות . שיטת הלמידה מבוססת - המיזם - שלוש שאלות חשובות שכדאי לשאול לפני שיוצאים לדרך : האם הנושא מרתק את התלמידים ? האם יש לפעולה בשיטה זאת ערך מוסף , או שניתן להפיק את אותו הדבר גם בלמידה רגילה ? מהי השאלה המהותית - שאלה גדולה , שהיא היא המניעה את הלמידה מבוססת - המיזם ? התשובות לשאלות האלה יסייעו לכם בהתנעת המיזם ויעזרו לכם לקדם ולכוון את התלמידים בדרך לתוצר ראוי . כבר בשלב הראשוני של בחירת הדמות רצוי להדגיש שבחירת הדמות היא רק חלק מהמיזם עצמו , וכי המטרה היא למצוא שאלה שהעסיקה את הדמות ושגם הם יכולים למצוא בה עניין . ( ראו בהרחבה : מעשה חושב - למידה מבוססת פרויקטים , המדריך למורה עמ ' . 40 - 34 מומלץ לקרוא את המדריך כולו . גם הדוגמאות נותנות כיוונים ורעיונות וממחישות את האתגר בפיתוח המיזם ) . יוצאים לדרך תחמו את ביצוע המיזם בזמן מוגדר אבן דרך הכרחית בהפעלת המיזם היא התיחום המוקדם של הזמן : . 1 מהו אורך המיזם ( בהתאם לנטיית ליבכם ולתוצרים שתרצו שהתלמידים יגיעו אליהם ) - אנחנו ממליצים על שישה שיעורים בזמן הלימודים והשלמות של הצוותים , בהתאם להתקדמות שלהם מחוץ לשעות של בית הספר . . 2 מהו התאריך להצגת התוצר . קביעת תאריך כזה , מלווה בהזמנה להורים מראש , יוצר מוטיבציה אצל התלמידים . התאריך הוא היעד לסיום המיזם כולו . הוא מכין את התלמידים להתכונן להצגתו ברצינות ומאפשר לכם בנייה שמותאמת לזמן הצגת המיזם . . 3 תאריכים להצגת תוצרי ביניים יכולים לאפשר לכם , המורים , להבין איזה צוות צריך סיוע , מהו הכיוון של כל מיזם , לאן כדאי להמשיך במפגש הבא - וכל זאת בהתאם להצגת התוצרים . הצוותים יצטרכו גם להגיש לכם טיוטה ראשונית ובה פירוט של תכנון ההתקדמות של המיזם שלהם . כדי לסייע להם להתמקד , תוכלו לתת להם ראשי פרקים פתוחים . ניסוח השאלה באופן שירתק את התלמידים מומלץ לדבר על המיזם כבר בתחילת השנה , ולהכין את התלמידים ליצירה שלהם במסגרת המיזם . במהלך השנה יהיו כמה שיעורים שבהם התלמידים יהיו אחראים לתוכני השיעור . באיזה אופן ? בתכנים שהם יוסיפו למיזם שלהם . במהלך הלימוד של דמות זו או אחרת , נסו להזכיר להם כי בקרוב יתחיל המיזם וכי עליהם להתחיל לחשוב על דמויות מהתרבות היהודית - ישראלית , שמעניינות אותם . חשוב לציין ואף להדגיש כי בחירת הדמות היא חלק מהמיזם , ושהפרויקט הוא להציב שאלה שמעסיקה אותם ולבחון אותה דרך עיני הדמות שבה בחרו , או שאלה שהעסיקה את הדמות והם בוחרים להתייחס אליה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר