עמוד:24

יחידה : 3 היחסים בין אדם לחברה בחייו ובשיריו של אבן גבירול במבוא ( בעמ ' 10 ) שאלנו : מה אפשר ללמוד על אדם ממקור שהוא כתב ואשר אינו מתאר אותו במפורש . רבים משיריו של אבן גבירול עוסקים ביחסי יחיד וחברה . מכיוון שיש לנו מידע מסוים על יחסיו של אבן גבירול עם החברה ( כדוגמת העדויות שבעמ ' , ( 70 יש חוקרים אשר מפרשים את שיריו של אבן גבירול העוסקים ביחסי יחיד וחברה כשירים שאפשר ללמוד מהם על אבן גבירול האדם . דברו עם התלמידים על מקורות היצירה של האמן - בוודאי , הוא משקיע ביצירה את ניסיון חייו , אך ייתכן כי הוא מקבל השראה מניסיון חייהם של הסובבים אותו . לכן , במקום לעסוק בהשערות שאין לנו כל אפשרות להוכיח על אודות אבן גבירול עצמו , נבחר להתמקד באופן שבו הנושא בא לידי ביטוי בשיריו ובחוויה העולה מהם , וכן במה שאפשר ללמוד מהשירים שלו . כך כל אחד ואחת מאתנו יכולים לשים לב , לדוגמה : האם יש בסביבתי ילדים שמרגישים בודדים , כמו הדובר בשיר ? האם אני רוצה לעשות עם זה משהו ? האם האדם הבודד הוא תמיד קורבן של החברה ? האם הבדידות יכולה להיות לעתים מתוך בחירה ? ביחידה מובאים קטעים מתוך שני שירים שכתב אבן גבירול - " מה לך יחידה " ו " ניחר בקוראי גרוני " . תוכלו להעמיק באחד משני השירים , או ללמד את שניהם . במהלך קריאת השיר " מה לך יחידה " , הדגישו את האפשרות לראות את השיר כמעין דיאלוג פנימי של הדובר עם נשמתו - האם הם חוו דיאלוג פנימי שבו התייחסו למרכיב בנפשם או בשכלם בגוף שלישי ?; השיר מעלה גם את השאלה : האם בדידות יכולה להיות מצב שאדם בוחר בו . שאלו את התלמידים האם , לדעתם , בדידותו של הדובר בשיר נובעת מרצון להתקרב לאל , או שההתקרבות לאל היא " בזכות " הבחירה בבדידות . חברו את הנושא לעולם שלהם : האם קשרים חברתיים עלולים לפגוע ביכולת לממש יכולות מסוימות ? האם בחירה להשקיע בתחום מסוים גוררת בהכרח פגיעה בחיי החברה ? שיריו של אבן גבירול יכולים לשמש השראה להתבוננות פנימה . עודדו את התלמידים להבין שדרכי הביטוי האלה הן הצד החזק שלהם לבטא את תחושותיהם ואת מחשבותיהם בנושא בכל דרך שיבחרו : שיר , סיפור , ציור , צילום , קטע מחול , קטע מוזיקלי , סרטון וידאו ועוד . יחידה : 5 דונה גרציה - אשת העולם הגדול דמותה של דונה גרציה מזמנת שיח על שני מוקדים מרכזיים בתחום הדעת תרבות יהודית - ישראלית : . 1 כיצד נוצרת תרבות ? כיצד נוצר נרטיב משותף ? מה חשוב יותר ? - הסיפור שמסופר על אודות הדמות , או האמת ההיסטורית על אודותיה ? ואולי גם וגם ? בפרק המבוא ( בעמ ' 11 ) עסקנו בשאלה " מה הסיפור של המספר " , והעלינו את המושג " נרטיב " . בפרק שלפנינו מוצגת דונה גרציה כאישה פורצת דרך , בתקופה שבה נשים לא תפסו בדרך כלל את מרכז הבמה ; כנדבנית שתרמה לפיתוח ולשימור התרבות היהודית , וסייעה ליהודים במצוקה ; וכמשקמת העיר טבריה . ואולם בסיפורה רב הנסתר על הגלוי . חלק ממפעלי התרבות המיוחסים לה אינם ניתנים להוכחה ( שימו לב לטקסט שבחרנו לכתוב מתחת לתמונת תנ " ך פררה בעמ ' - 77 " יש המייחסים ל ... " ) , ומניעיה ואף משקלה בעשייה ( עד כמה היא הייתה הדמות הדומיננטית או דווקא דון יוסף נשיא , חתנה ואחיינה ) בכל הנוגע לחכירת טבריה , גם הם אינם ברורים דיים . יתר על כן , במבחן התוצאה - למעשה דונה גרציה לא הספיקה לשקם את העיר . ואף על פי כן , בנרטיב הישראלי ( שבא לידי ביטוי גם בלוח הזיכרון שבמצפה דונה גרציה בטבריה – ראו עמ ' , ( 74 הועצם מפעלה של דונה גרציה . עד כדי כך שמיוחסת לה השאיפה להקים מדינה יהודית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר