עמוד:14

. 2 השיר " ממריאים " , מוש בן ארי - בשיר הזה אנחנו נחשפים לשני אנשים שגרים באותו הרחוב אבל אינם מסוגלים להסכים זה עם זה . כדאי לנתח את השיר בכיתה ולהעמיק במשמעות המדויקת של המילים - כדי להבין את נקודות המוצא למחלוקת , ואת הבעייתיות שבה . הערה : זהו מקום שבו ניתן להשמיע את השיר וליהנות עם הכיתה מהביצוע המיוחד - קישור . חשוב לציין שגם הם , כמו שראינו בפתיח , נמצאים במחלוקות , ( בכיתה , במשפחה או בכל מערכת חברתית אחרת ); לוודא שהם מבינים את הסוגיות שעלו מתוך הסיפור והשיר ; ולשאול האם הסוגיות האלה עוררו בהם מחשבה נוספת בנוגע למחלוקות שהם מעורבים בהן . במהלך הדיון מומלץ להציג שני מונחים : ערך ומציאות - שני מושגים שלעתים הם משתלבים יחד , ולעתים הם מתנגשים זה בזה ואז יש צורך להכריע מי גובר על מי . חשוב להעביר את הדיון של התלמידים לסוג של שיח שמתייחס למציאות ולערך גם במחלוקות שהם מתארים . ניתן להשתמש בסל " ב לטובת איסוף המידע ( מחלוקות שהתלמידים נוטלים בהן חלק ) , ופיתוחו - בחירת מחלוקת , והצגת העקרונות שיש מחלוקת עליהם . יחידה : 2 הלל ושמאי ביחידה זאת נלמד שני סיפורים על מפגשים של הלל ושמאי עם שני אנשים שרצו להיות יהודים . כל מפגש מביא אתו פן נוסף של שתי הדמויות הקדומות האלה . לבסוף נלמד מקור שמלמד עוד משהו על שניהם . לפני שמתחילים לדבר על הדמויות עצמן , חשוב לוודא שהתלמידים מבינים על איזו תקופה אנחנו מדברים ( עמ ' 25 - 24 בספר הלימוד ) . הם למדו על התקופה הזאת בשיעורי ההיסטוריה ( בכיתה ו - תקופת הרומאים ) , ולכן נכון לחבר את התקופה עם האנשים שבהם מדובר . בשיעור נדון בשני סיפורים ( עמ ' 27 - 26 בספר הלימוד ) , שנוסחו בכוונה תחילה בצורה מיוחדת שדרכה נוכל להבין את שיטתם של הלל ושמאי . אפשר להפוך את הסיפורים להצגה ולתת לתלמידים לשמש כשחקנים וכבימאים . . 1 הגר שבדק את התורות - בסיפור הזה נכיר אדם שאינו יהודי שרצה להתגייר רק על בסיס התורה שבכתב . לכל אחד מהחכמים הייתה התייחסות משלו . חשוב לברר בכיתה מה בדיוק אמר כל אחד , ומה ניתן ללמוד מהדברים שאמר , וגם ממה שלא אמר ... . 2 הגר שרצה להיות חסידה - בסיפור הזה נכיר עוד אדם שאינו יהודי , והפעם אותו אדם רצה "להתגייר על רגל אחת . " ייתכן שהתלמידים מכירים את הסיפור הזה , אך חשוב לברר איתם אם הם זוכרים את כל הפרטים . הערה : חשוב שלא למקד את הדיון במשפט שהלל השיב לגר - " שעליך שנוא , לחברך לא תעשה . " אם יש זמן אפשר לדון במשפט הזה , אך חשוב לזכור שהמסר שלו אינו במוקד הפרק . שני הסיפורים מציירים לנו שני חכמים - הלל ושמאי , שכל אחד מתואר כמגיב באותה הדרך בשניהם , גם אם הפנייה אינה זהה ( האחד , גר שרוצה ללמוד רק את התורה שבכתב ; השני , גר שרוצה ללמוד את הכול במהירות ) . ניתן לנתח את התגובה של שניהם כך שנבנה דמות מודל שתסייע לנו להבין שני צדדים במחלוקת . בכל סיפור חשוב שנברר מהו הערך ומהי המציאות , ואיך ניתן להפגיש ביניהם . לאחר שלמדנו את שני הסיפורים , ניגש לסיפור על השבת ( עמ ' 29 - 28 בספר הלימוד ) . לפני כן כדאי ללבן עם הכיתה איך הם מתכוננים לשבת , והאם הם חושבים על השבת גם בימי החול .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר