עמוד:16

חשוב להביא גם את סופו של המקור על בתי המדרש , שממנו עולה שסיבת ההכרעה אינה תוכנה של הדעה אלא דרך אמירתה , והדרך שבה נבנתה המחלוקת . יחידה : 5 סיכום ויציאה החוצה לסיכום הפרק ננסה להתמקד בדברים שלמדנו , ובעיקר במה שאפשר להביא מהפרק לעולם שלנו : . 1 איך לנהל מחלוקת - האם מצליחים להבין ששני הצדדים צודקים מנקודת מבטם , או לפחות שהכוונה של שני הצדדים טובה ? . 2 איך להביא תחילה את דברי חברינו ורק אחר כך את הדברים שלנו ( שהם בעינינו הכי צודקים בעולם )? . 3 איך נצליח לעתים לומר את האמת ולעתים לומר את מה שהחבר או החברה שלנו רוצים לשמוע , כדי שלא לפגוע בהם ? . 4 ובעיקר , כיצד לא לאפשר הפיכתן של מחלוקות למשהו מפריד אלא להפך – להפוך אותן למשהו בונה , המאפשר קיומה של חברה מלוכדת וסובלנית . לסיכום אנחנו ממליצים לנסות ולאסוף מהתלמידים מחלוקות משמעותיות בכיתה או בבית , ולנסות לעורר סביבן שיח : מה הייתם משנים בדרכי ההתמודדות שלכם עם מחלוקת ? והאם במחלוקת מסוימת מצאתם את עצמכם בצד של בית הלל או בצד של בית שמאי ? ניתן להשתמש בכלי שמאפשר חיפוש של תדירות מונחים ומילים - בין בספרים במאתיים השנים האחרונות ( , ( Ngram Viewer ובין באתרי האינטרנט של השנים האחרונות ( גוגל מגמות ) . ( אפשר להשתמש בלימוד משני זה כדי לברר עם התלמידים דרכי ניסוח של שופטים בבית המשפט או של כתבי עיתון [ סוג של שופטים ] למושאי הכתיבה שלהם – וכך לעמוד על הביטוי " נהג כבית הלל " כביטוי לסלחנות . ) הרחבות שמאי והלל מי אתה , הלל ? סרט על שמאי והלל ( שימו לב , מתחיל ברגע הכניסה לאתר ) גיור על פי התנועות השונות ביהדות פירושו של אביגדור שנאן למשנה באבות של דברי בית שמאי ( א , טו ) פירושו של אביגדור שנאן למשנה באבות של דברי בית הלל ( א , יג ) בית שמאי ובית הלל אדם ברוך על בית שמאי ובית הלל אלו ואלו דברי אלהים חיים - על תרבות המחלוקת בישראל - אביגדור שנאן המחלוקת על המחלוקת - הרב יובל שרלו חומרים לימודיים מצגת להוראת סיפורי הגיור של שמאי והלל מערך שיעור להוראת המחלוקת העקרונית בין בית שמאי לבית הלל כיצד מרקדין לפני הכלה - דף לימוד של הסוגיה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר