עמוד:133

ג . הקשר בין משקל לנפח ( עמודים 189 – 188 ) ביחידה הקצרה הזאת התלמידים חוקרים את הקשר בין משקל לנפח . מאחר שגם נפח וגם משקל הם תכונות של עצמים תלת - ממדיים , הן ילדים והן מבוגרים נוטים לבלבל ביניהם . המונח המקשר בין משקל לנפח נקרא צפיפות . צפיפות של חומר היא המשקל ( המסה ) של 1 סמ " ק של אותו חומר . לפני העבודה בספר כדאי לחזור עם התלמידים על יחידות המשקל המוכרות להם . בכיתה ג הם הכירו את היחידות מיליגרם , גרם , קילוגרם וטונה . ביחידה הזאת עוסקים רק בגרם ובקילוגרם . כדאי להזכיר את הקשר ביניהם : 1 ק " ג 1 , 000 = גרם . אפשר להציג לתלמידים חידה : מה שוקל יותר – קילוגרם ברזל או קילוגרם קלקר ? התשובה האוטומטית של מרבית הילדים ( וגם מבוגרים ) היא שקילוגרם ברזל שוקל יותר . ואולם משקלו של קילוגרם ברזל הוא כמובן 1 ק " ג , ומשקלו של קילוגרם קלקר גם הוא 1 ק " ג . אם כן מה ההבדל בין קילוגרם קלקר לקילוגרם ברזל ? ההבדל הוא בנפח . קילוגרם קלקר יתפוס מקום רב יותר מקילוגרם ברזל . אם לוקחים שתי קוביות שוות בנפחן , האחת עשויה קלקר והאחרת עשויה ברזל , קוביית הברזל תשקול יותר . בפעילות 1 התלמידים עוסקים בצפיפות של מים . המקרה של מים הוא המקרה הקל – 1 סמ " ק מים שוקל 1 גרם . במילים אחרות , הצפיפות של מים היא 1 גרם לסמ " ק . לכן 5 סמ " ק מים שוקלים 5 גרם , וליטר מים , שהם 1 , 000 סמ " ק מים , ישקלו 1 , 000 גרם , כלומר 1 ק " ג . בפעילויות 3 - 2 התלמידים עוסקים בצפיפות של חומרים אחרים . לרוב החומרים יש צפיפות השונה מ - 1 גרם לסמ " ק . המספרים הנתונים בפעילות 2 מעוגלים למספרים שלמים . התלמידים אינם צריכים לזכור את הצפיפות של החומרים השונים , עליהם רק להבין שאי אפשר לדבר על משקל של חומר מסוים בלי להביא בחשבון גם את הנפח הנמדד , ושמשקל ונפח הן מידות שונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר