עמוד:129

לפיכך הנפח של 30 חפיסות יהיה 6 , 300 סמ " ק ( . ( 30 × 210 = 6 , 300 כלומר לא ייתכן שכל החפיסות ארוזות בארגז שנפחו 5 , 000 סמ " ק . פעילות 20 מוגדרת אתגר . תחילה יש לחשב את הנפח של חבילת המחקים : 96 סמ "ק ( . ( 4 × 4 × 6 = 96 אחרי כן יש לבדוק כמה מקום נשאר בתיבה כשחבילת המחקים בתוכה , כלומר מה נפח החלל שנשאר . נפח התיבה כולה נתון 360 – סמ " ק . מחסירים את נפח חבילת המחקים מהנפח הכולל ומקבלים 264 סמ " ק ( . ( 360 – 96 = 264 נפח החלל שנשאר גדול מנפח הצנצנת , ולכן נועה יכולה לשפוך את כל החרוזים למקום שנשאר בקופסת האוצרות . גם פעילות 21 מוגדרת אתגר . תחילה יש לחשב את נפח הקופסה : 2 , 500 סמ "ק ( . ( 25 × 10 × 10 = 2 , 500 נתון שבקופסה יש 20 קוביות השוות זו לזו בגודלן . לפיכך הנפח של כל קובייה הוא 125 סמ " ק ( . ( 2 , 500 : 20 = 125 זאת התשובה בסעיף א . בסעיף ב התלמידים מתבקשים לחשב את הממדים של הקובייה . מהם ממדיה של קובייה שנפחה 125 סמ " ק ? אין תרגיל יחיד שהתלמידים יכולים לפתור כדי לענות על השאלה הזאת , ועליהם לחפש את התשובה בעזרת אומדן ובעזרת נסייה וטעייה . למשל כך : אילו היה האורך של כל צלע בקובייה 6 ס " מ , נפחה היה 216 סמ " ק ( . ( 6 × 6 × 6 = 216 נפח הקובייה שבבעיה קטן מ - 216 סמ " ק , ולכן יש לבדוק אורך צלע הקטן מ - 6 ס " מ . עמודים 182 - 180 בחלק הזה התלמידים חוקרים כיצד נפחה של תיבה משתנה כשמגדילים אחד , שניים או שלושה מהממדים שלה פי . 2 בפעילות 22 יש סרטוטים של ארבעה סוגי קופסאות ממתקים – הקופסה הרגילה , שהיא הקופסה הוורודה , ושלושה סוגי קופסאות חדשים , שכל אחד מהם מתקבל מהכפלת ממד אחד של הקופסה הוורודה פי . 2 התלמידים מתבקשים לשער לאיזו מהקופסאות החדשות נפח גדול יותר ( כלומר באיזו קופסה יש מקום רב יותר לממתקים ) ולבדוק את השערותיהם בעזרת חישוב . הנפחים של שלוש הקופסאות שווים , וכולם גדולים פי 2 מנפח הקופסה הוורודה . בסעיף ג התלמידים מסכמים את המסקנות מהפעילות : אם מגדילים אחד מממדי התיבה פי – 2 לא משנה איזה ממד – נפח התיבה יגדל פי . 2 בסעיף ד התלמידים בודקים בעזרת חישובים מה קורה כשמכפילים שני ממדים של תיבה פי 2 ומגלים שנפח התיבה גדל פי . 4 בפעילות 23 התלמידים בודקים בעזרת חישובים מה קורה כשמגדילים את שלושת הממדים של תיבה פי , 2 ומגלים שנפח התיבה גדל פי . 8

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר