עמוד:127

בפעילות 14 התלמידים לומדים לחשב נפח של תיבה על ידי הכפלת שלושת ממדיה : . 14 הנה סרטוט מוקטן של תיבה . חשבו את נפחה . אני חישבתי את נפח התיבה בעזרת התרגיל . 8 × 10 × 5 זיו דיון הסבירו את הפתרון של זיו . אפשר לחשב נפח של תיבה על ידי הכפלת שלושת ממדיה . כדאי לבקש תחילה מהתלמידים למצוא את הנפח של התיבה שבסרטוט . אם הם יחשבו את הנפח בדרך שלמדו עד כה , הם ימצאו תחילה את מספר הקוביות בשכבה ( 10 × 8 = 80 ) ויכפלו אותו במספר השכבות , שהוא אורך הממד השלישי בס " מ , כלומר . ( 80 × 5 = 400 ) 5 אופן החישוב הזה מתאים לכיוון שבו התיבה מונחת , כלומר כשהפאה שממדיה 8 ס " מ ו - 10 ס "מ נמצאת למטה . כעת אפשר להציג לתלמידים את דרך החישוב של זיו . אם הם יפתרו את תרגיל השרשרת הם יראו שהחישוב שקול לחישוב שעשו בעזרת שני התרגילים : אפשר להרחיב מעט את הדיון ולבדוק מה היה קורה אילו " סובבנו " את התיבה ומילאנו אותה כשהפאה שממדיה 8 ס " מ ו - 5 ס " מ נמצאת למטה . במקרה הזה מספר הקוביות בשכבה אחת יהיה , ( 8 × 5 = 40 ) 40 ויהיו 10 שכבות , כלומר 400 קוביות ( . ( 40 × 10 = 400 האם התרגיל של זיו עדיין מתאים ? חשוב להזכיר לתלמידים שעל פי חוקי סדר פעולות החשבון , בתרגיל שיש בו רק פעולות כפל אפשר להחליף את הסדר של הגורמים . לכן כשכופלים את שלושת הממדים אין חשיבות לסדר שלהם , ותמיד מגיעים אל אותה תוצאה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר