עמוד:124

בפרק " תיבות " עסקו התלמידים בעיקר בתיבות חלולות מקרטון . לכן ייתכן שיהיו תלמידים שללא הכוונה יתקשו לראות שהגוף בסעיף ו הוא תיבה . מטרת פעילות 2 היא לסייע לתלמידים לקשר בין התיבות הבנויות מקוביות ובין התיבות החלולות מאוסף התיבות בפרק הקודם . לגוף שבסעיף ו יש שש פאות , וכולן מלבנים , ולכן זאת תיבה . אם זאת תיבה , אפשר גם לדבר על הממדים שלה , כפי שנלמד בפרק הקודם . ידוע שאורך כל צלע של הקוביות הוא 1 ס " מ , ומכך אפשר להסיק שממדי התיבה הם 3 ס " מ , 3 ס " מ ו - 2 ס " מ . בפעילות 3 התלמידים מכירים את המושג נפח כמספר הקוביות שגוף בנוי מהן . התלמידים חוקרים שתי תיבות הבנויות מקוביות , מוצאים את ממדיהן ומגלים מה נפחיהן בקוביות . בדיון הם מקשרים שוב בין התיבות הבנויות מקוביות ובין התיבות החלולות מאוסף התיבות בפרק הקודם . לתיבה הצהובה ממדים שווים לממדי תיבה ו מהאוסף , ואילו התיבה הכחולה שווה בממדיה לתיבה ד מהאוסף . תיבות בעלות ממדים שווים שוות גם בנפחן . אם התלמידים מצאו שהתיבה הצהובה בנויה מ - 24 קוביות , כלומר נפחה 24 קוביות , גם הנפח של תיבה ו הוא 24 קוביות . בפעילות 4 התלמידים מתנסים במציאת נפח בקוביות . גם בפעילות הזאת כדאי לשאול את התלמידים מה הממדים של כל תיבה . לאחר שהם התנסו במדידת נפח בעזרת קוביות , מספרים לתלמידים שהקוביות הקטנות שהם השתמשו בהן לבניית התיבות הן יחידת מידה מוסכמת : נפח קובייה שאורך כל צלע שלה הוא סנטימטר אחד הוא סנטימטר מעוקב , ובקיצור כותבים סמ " ק . כשם שלריבוע שאורך כל צלע שלו הוא 1 ס " מ קראנו 1 סמ " ר והשתמשנו בו כיחידת שטח , כך לקובייה שאורך כל צלע שלה הוא 1 ס " מ קוראים 1 סמ " ק ומשתמשים בה כיחידת נפח . בפעילויות 5 ו - 6 על התלמידים לבנות תיבות על פי נפח נתון , והם מתנסים בשימוש במושג החדש – סמ " ק – ונחשפים לקשרים בין ממדים לנפח באופן בלתי - פורמלי . שימו לב שלא מצופה מהתלמידים למצוא נפח בעזרת חישוב בשלב הזה . יש לאפשר להם לבנות את התיבות כדי למצוא את נפחיהן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר