עמוד:116

שתי הצורות שהתקבלו דומות בכך שהן שתיהן מורכבות משישה ריבועים . הן שונות בגודל של הריבועים ובאופן שבו הריבועים מסודרים . השוני באופן שבו הריבועים מסודרים הוא הנקודה החשובה . אפשר לראות שצורות משישה ריבועים יכולות להיות מסודרות בדרכים שונות המאפשרות לקפל אותן לקובייה . בסוף הפעילות כדאי לשאול את התלמידים אם לדעתם כל שישה ריבועים המסודרים זה לצד זה יוצרים צורה שאפשר לקפל לתיבה . הם ימצאו את התשובה לשאלה בפעילות , 2 שבה יחקרו סידורים שונים של שישה ריבועים ויבדקו אילו מהם אפשר לקפל לתיבה . שלב ההשערה בפעילות 2 חשוב מאוד כדי שהתלמידים יתרגלו לדמיין את תהליך הקיפול . בחוברת האבזרים ( עמוד 11 ) יש צורות התואמות לצורות שבספר , אך מוגדלות מעט . אפשר לגזור אותן ולנסות לקפל אותן לקובייה כדי לבדוק את ההשערות . מומלץ לעודד את התלמידים להסביר מה היו השיקולים שלהם בהשערותיהם ומה היו השגיאות שלהם . למשל תלמיד יכול לומר : חשבתי שצורה ה תתקפל לקובייה , אבל כשבדקתי גיליתי שהריבועים עולים זה על זה . המודעות לשגיאות ולשיקולים תשפר את היכולת של התלמידים לדמיין את הקיפול בהמשך . אפשר לקפל את צורות א , ב , ד , ו ו - ח לקוביות . בסוף פעילות 2 ולאחר ההתנסות יש הגדרה של המושג " פריסה של קובייה " : צורה המורכבת משישה ריבועים שאפשר לקפל לקובייה היא פריסה של קובייה . פעילות 3 היא פעילות אתגר המחייבת ראייה מרחבית , ואינה מתאימה לכל התלמידים . שלב ההשערה קשה במיוחד , וסביר להניח שתלמידים רבים – גם תלמידים חזקים – יטעו בהשערותיהם . חשוב לעודד את התלמידים לנסות לשער גם אם יטעו , ולהדגיש שהטעות היא חלק הכרחי בלמידה . לאחר שבונים את הקובייה בעזרת הפריסה שבחוברת האבזרים ( עמוד , ( 12 אפשר לסובב אותה בכל פעם לזווית המתאימה לציור ולבדוק את ההשערות . העימות בין ההשערה לבדיקה מלמד מאוד ועוזר לפתח אסטרטגיות לדמיין גופים במרחב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר