עמוד:106

בשלב הזה ה " גילויים " של התלמידים חלקיים ואינם מגובשים , אבל רוב התלמידים ישימו לב לפחות לחלק מהדברים האלה : התיבה מורכבת מ - 6 מלבנים . לא מכל 6 מלבנים אפשר לבנות תיבה , כלומר אי אפשר לבחור את המלבנים באקראי . כדי שיהיה אפשר לחבר שני מלבנים לפאות סמוכות בתיבה , צריך שתהיה לשניהם צלע באותו אורך . על הפאות החופפות להיות זו מול זו . לא כל התלמידים מגיעים לכל הגילויים , ובוודאי שאינם מנסחים אותם בצורה מסודרת , אבל אפשר בהחלט לעודד אותם לספר על התיבה שבנו , על ההתלבטויות ועל השגיאות שלהם בבחירת המלבנים ועל מה שגילו . לדוגמה , תלמיד יכול לספר : לקחתי תחילה מלבן אחד מכל צבע , ואז ראיתי שאי אפשר לבנות תיבה , ולכן הבנתי שצריך שני מלבנים מכל צבע . בסעיף ג מכוונים את התלמידים במפורש לנסות לבנות תיבות ממלבנים מסוימים . בכל פעם אפשר להתחיל מהשערה , ולאחר מכן לנסות ולבדוק את ההשערה . הנה הפתרון של הפעילות : V שני מלבנים ורודים , שני מלבנים צהובים ושניים חומים . X שני מלבנים ורודים , שני מלבנים צהובים ושניים ירוקים . X שישה מלבנים בצבעים שונים . X שישה מלבנים חומים . V שישה ריבועים אפורים . V ארבעה מלבנים ירוקים ושני ריבועים אפורים . X ארבעה מלבנים ירוקים ושניים כחולים . בסיום הפעילות התלמידים לומדים שהמלבנים שהם יצרו מהם את התיבות נקראים " פאות " . מטרת פעילויות 9 – 5 היא להתמקד במושגים פאות , קדקודים וצלעות ( מקצועות ) של התיבה . הפאות של התיבה הן המלבנים שמהם התיבה מורכבת . המושגים קדקוד וצלעות של תיבה נשענים על המושגים קדקוד וצלעות של מלבן , שהתלמידים מכירים מכיתות קודמות . הצלעות והקדקודים של התיבה הם הצלעות והקדקודים של פאות התיבה . בפעילות 5 התלמידים מכינים את אוסף התיבות משש פריסות התיבות שבחוברת האבזרים ( עמודים . ( 32 – 29 כשבונים את התיבות יש להקפיד להכניס את הלשוניות היטב לחריצים . בכל תיבה יש פאה אחת שעליה האות של התיבה והכיוון שאפשר יהיה לפתוח ממנו את התיבה לאחר שהיא בנויה . כדאי לבנות את התיבה כך שהפאה הזאת תיסגר אחרונה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר