עמוד:105

א . הכרת התיבה ( עמודים 143 – 139 ) פעילות 1 ממשיכה את פעילות הפתיחה . הקופסאות שבציור ממוינות כך : בקבוצה א יש קופסאות שאינן מורכבות ממצולעים , בקבוצה ב יש קופסאות המורכבות ממצולעים מסוגים שונים ובקבוצה ג כל הקופסאות מורכבות ממלבנים בלבד . אם התלמידים הציעו בפעילות הפתיחה מיון דומה למיון המוצג בפעילות 1 מיוזמתם , וכבר התנהל דיון על דרך מיון כזאת , אין צורך לחזור על הדיון . בסוף הפעילות מצמידים את המושג " תיבה " לקופסאות בקבוצה ג ומבקשים מהתלמידים לנסות להגדיר בעצמם , מתוך הדוגמאות , מהי תיבה . אפשר לעזור לתלמידים ולהתחיל את התשובה ולומר : תיבה היא גוף ש ... המשכים נכונים אפשריים : מורכב ממלבנים הפאות שלו הם מלבנים מכל כיוון שנסתכל עליו נראה מלבן יש בו קווים ישרים בלבד , וכל הזוויות בו ישרות . שימו לב שתלמידים יכולים להגיד שהתיבה מורכבת ממלבנים ומריבועים . במקרה כזה כדאי להזכיר להם שריבוע גם הוא מלבן . בפעילויות 2 ו - 3 התלמידים עוסקים בזיהוי תיבות על סמך ההגדרה . בפעילות 3 מופיע הציור הזה : כדאי לשאול את התלמידים מהו החפץ הזה . סביר להניח שרוב התשובות יכללו את המילה תיבה ( תיבת אוצר או תיבת תכשיטים ) , אך זוהי אינה תיבה מבחינת גאומטרית . זאת הזדמנות לדון עם התלמידים בהבדל בין השימוש היום - יומי במילה תיבה כארגז או קופסה מיוחדת , ובין המובן הגאומטרי של המילה . דוגמאות נוספות למושגים המכילים את המילה תיבה , אך לא במובן הגאומטרי : תיבת נוח , תיבת תהודה . בפעילות 4 התלמידים בונים תיבות ממלבנים בצבעים שונים . ההתנסות בבניית תיבות מחייבת התבוננות במלבנים והפעלת שיקול דעת בבחירת המלבנים המתאימים . ייתכן שבתחילה ינסו התלמידים לבנות את התיבות בדרך של נסייה וטעייה , אך בהדרגה הם יגבשו חוש וידע שיכוונו אותם בבחירה נכונה של מלבנים להרכיב מהם את התיבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר