עמוד:100

הדיון שאחרי פעילות 5 חשוב משום שהוא מאפשר לתלמידים לעבור מממצאי בדיקת מספר קטן של משולשים למסקנות בנוגע משולשים בכלל : דיון האם לכל המשולשים שווי השוקיים שאינם שווי צלעות יש אותו סוג סימטרייה ? האם כל המשולשים חדי הזוויות סימטריים ? לכל המשולשים שווי השוקיים שאינם שווי צלעות יש סימטרייה שיקופית , ואין להם סימטרייה סיבובית . לתלמידים אין עדיין בשלב הזה הכלים להוכיח את הטענה הזאת באופן מלא . המטרה היא שינסו לחשוב על משולשים שווי שוקיים נוספים ויראו שאין באפשרותם לדמיין משולש שווה שוקיים שאין לו סימטרייה שיקופית . מכך יוכלו להסיק שכנראה לכל המשולשים שווי השוקיים יש סימטרייה שיקופית . המורים יכולים לאשר להם שאכן כך הדבר . לעומת זאת קל למצוא משולשים חדי זוויות שאינם סימטריים . במקרה הזה די למצוא דוגמאות כדי לקבוע שלא כל המשולשים חדי הזוויות הם סימטריים , אבל יש משולשים חדי זוויות שהם סימטריים . חידות מספרים עמוד – 130 ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 142 – 135 ) בפעילויות 11 - 7 התלמידים חוקרים סימטרייה במרובעים . הפעילויות דומות לאלה שעסקו במשולשים . בפעילות 7 התלמידים גוזרים מרובעים מנייר מקופל . כדאי לעודד אותם לנסות לדמיין תחילה איזה מרובע יתקבל מכל גזירה ורק אחר כך לבדוק את השערותיהם בעזרת דף הגזירה . הם אמורים לקבל מלבן ושני ריבועים . מעניין לראות שאחד מהם מתקבל מגזירת מלבן ואחד מגזירת משולש . מכך אפשר להסיק שלריבוע ולמלבן שאינו ריבוע יש סימטרייה שיקופית , ואפשר ללמוד גם על קווי הסימטרייה שלהם . שימו לב שבריבוע שנוצר מגזירת משולש מנייר מקופל , קו הקיפול ( שהוא גם קו סימטרייה ) הוא אלכסון . פעילות 8 נוגעת לטעות הנפוצה שלפיה למקבילית יש סימטרייה שיקופית . לאחר הפעילות כדאי לשאול את התלמידים אם אפשר לגזור מקבילית מנייר מקופל ולאפשר להם לנסות כמה פעמים כדי שיגיעו למסקנה שאין זה אפשרי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר