עמוד:96

חידות מספרים עמוד – 119 ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 142 – 135 ) בפעילויות 6 ו - 7 התלמידים חוקרים את הקשר בין מספר קווי הסימטרייה שיש לצורה בעלת סימטרייה שיקופית ובין דרגת הסיבוב שלה – מספר הפעמים שהצורה מכסה את עצמה במהלך סיבוב שלם . שימו לב : לכל צורה יש דרגת סיבוב . דרגת הסיבוב של צורות שאין להן סימטרייה סיבובית היא . 1 המסקנה משתי הפעילויות האלה בנוגע לצורות שיש להן סימטרייה שיקופית היא שמספר קווי הסימטרייה של הצורה שווה לדרגת הסיבוב שלה . לכן לצורות שיש להן סימטרייה שיקופית ואין להן סימטרייה סיבובית ( דרגת הסיבוב שלהן היא 1 ) יהיה קו סימטרייה אחד בלבד . אין צורך לדרוש מהתלמידים לזכור את המסקנה הזאת . המטרה העיקרית בפעילויות אלה אינה המסקנה , אלא דווקא התהליך המוביל אליה – בדיקה מסודרת של נתונים וממצאים , השוואה וחיפוש חוקיות . לאחר פעילות 7 יש דיון , המחזיר את התלמידים לציורי המנדלות בתחילת הפרק . כעת יש בידיהם את הכלים הדרושים כדי לתאר באופן מדויק את הסימטרייה של המנדלות ולהיווכח כמה למדו עד כה . בפרק הזה עסקו התלמידים רק בסימטרייה של צורות ולא בצבע שלהן . עם זאת אפשר לתת את הדעת גם על הצבע של צורה כשבודקים סימטריות . אפשר לצבוע את המנדלות בדרכים שונות . הנה שתי דוגמאות לצביעת אחת המנדלות שבעמוד הפתיחה באופן השומר על הסימטרייה הסיבובית שלהן : בפעילויות 11 - 8 התלמידים עוסקים בסימטרייה בצורות שונות : אותיות וסמלים וכן בעלי חיים וצמחים . בפעילות 9 התלמידים משתמשים בדפים ליצירת פתיתי שלג שבחוברת האבזרים ( עמודים : ( 6 – 5 גוזרים עיגול , מקפלים אותו ל - 6 חלקים שווים וגוזרים אותו . בשל הקיפול מתקבלת צורה שיש לה גם סימטרייה שיקופית ( 6 קווי סימטרייה ) וגם סימטרייה סיבובית ( דרגה . ( 6

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר