עמוד:92

ב . סימטרייה סיבובית ( עמודים 125 – 116 ) היחידה הזאת מחולקת לשני תתי - נושאים : מסובבים צורות ( פעילויות – ( 4 - 1 הפעילויות בחלק הזה עוסקות בסימטרייה סיבובית , בדרכים למציאתה ובהכרת מושגים הקשורים אליה . החלק הזה דומה במבנה שלו ליחידה א , והוא משמש ברובו חזרה על נושאים שנלמדו בפרק " סיבוב " בכיתה ג . סימטרייה סיבובית ושיקופית ( פעילויות - ( 11 - 5 הפעילויות בחלק הזה עוסקות בשילוב בין שני סוגי הסימטרייה ובחקר הקשרים ביניהם . התלמידים לומדים לאפיין סימטרייה של צורה באופן מלא . החלק הזה הוא חידוש ביחס למה שנלמד בשנים קודמות . עמודים 118 – 116 בפעילויות 1 ו - 2 התלמידים לומדים לסובב צורות סביב נקודה ולבדוק אם יש להן סימטרייה סיבובית . יש לבצע את הפעילויות האלה בכיתה בהנחיית המורה . פעילות 1 משמשת בעיקר דוגמה . התלמידים מתבקשים לסובב שתיים מהצורות בדרך המתוארת בפעילות ולבדוק אם הם מסיקים את אותה מסקנה שהסיק גיל בנוגע למספר הפעמים שהצורות מכסות את עצמן במהלך סיבוב שלם . מטרת הפעילות היא לוודא שהתלמידים מבינים כיצד לסובב את הצורות וכיצד לספור את החזרות . עליהם לסובב את הצורות בעזרת עיפרון מחודד או בעזרת עט : לוחצים בעזרת העיפרון או בעזרת העט בנקודה אחת בתוך הצורה ומסובבים אותה . שימו לב : לפעמים יש לנסות כמה נקודות שונות עד שמוצאים את הנקודה שסביבה יש לסובב את הצורה כדי שתכסה את עצמה במהלך הסיבוב . אם שום נקודה שבודקים אינה מתאימה , ולא נראה שהצורה קרובה לכסות את עצמה במהלך הסיבוב , אפשר להניח שאין נקודה כזאת , כפי שהסיק עידו בנוגע לצורה יא . שימו לב כי נקודת ההתחלה , שבה הצורה מכסה את עצמה בדיוק , אינה נספרת . לכן כשצורה מכסה את עצמה רק בהשלמת סיבוב שלם אומרים שהצורה כיסתה את עצמה פעם אחת במהלך הסיבוב . כל צורה מכסה את עצמה לפחות פעם אחת במהלך סיבוב שלם – כשהיא משלימה את הסיבוב . בפעילות 2 מפנים את התלמידים אל כל 12 הצורות ומבקשים מהם לבדוק כמה פעמים כל צורה מכסה את עצמה במהלך סיבוב שלם . הם מתעדים את הממצאים על הצורות המוקטנות שבפעילות 2 ביחידה הקודמת , בעמוד . 112 חשוב להקפיד על כך שבפעילות הזאת התלמידים יעבדו עם הצורות כשהצד הצהוב כלפי מעלה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר