עמוד:81

השטח של חצי מגרש הוא חצי מהשטח של מגרש שלם . ואולם , כשבוחנים את מסלול הריצה אפשר לראות שאמנם שתי צלעות קטנו לחצי מאורכן , אך שתי צלעות נשארו כפי שהיו ( אורך המסלול החדש הוא . ( 14 + 15 + 14 + 15 לכן המסלול החדש ארוך יותר מחצי מהמסלול הרגיל . עמודים 104 – 99 בחלק הזה התלמידים עוסקים בשטחים ובהיקפים יחד וחוקרים את הקשרים ביניהם . חשוב מאוד לוודא שהתלמידים משתמשים נכון ביחידות המידה – סמ " ר או מ " ר עבור שטח , ס " מ או מ ' עבור היקף . בפעילות 10 התלמידים מתבקשים לראשונה לחשב גם שטח וגם היקף . עליהם לסמן את השטח בצבע אחד ואת ההיקף בצבע אחר כדי להדגיש את ההבחנה ביניהם . כמו כן חשוב להקפיד על כתיבת יחידות המידה המתאימות . בפעילות הזאת התלמידים מגלים שמצולעים בעלי היקפים שווים יכולים להיות שונים זה מזה בשטחם ( מצולע א ומצולע ב ) , ומצולעים בעלי שטחים שווים יכולים להיות שונים זה מזה בהיקפם ( מצולע ב ומצולע ג ) . גם הדיון בסוף הפעילות מכוון את התלמידים להסתכל על המשמעויות של שטח ושל היקף : אפשר לראות שמצולע ב ומצולע ג שווים זה לזה בשטחם גם בלי לחשב את השטח – אם מזיזים משבצת אחת במצולע ג מקבלים את מצולע ב . אפשר לראות שמצולע ב ומצולע א שווים זה לזה בהיקפם גם בלי לחשב את ההיקף – אם מזיזים קטעים במצולע א מקבלים את מצולע ב . בפעילות 11 חוזרים על אותו רעיון במצולעים אחרים . פעילות 12 עוסקת בתרגילים המתאימים לחישוב שטח והיקף , ומטרתה להראות שתרגיל אחד יכול לשמש לחישוב דברים שונים , ולכן יש לבחון את ההתאמה של תרגיל לשאלה מסוימת . התרגיל 4 × 3 הוא תרגיל הכפל המתאים לחישוב שטח של מלבן שאורכי צלעותיו 4 ו - 3 יחידות אורך , אבל הוא מתאים גם לחישוב היקף של ריבוע שאורך כל צלע שלו הוא 3 יחידות אורך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר