עמוד:80

הצעה לפעילות אתגר אפשר לבקש מתלמידים מתקדמים לבדוק כמה אפשרויות שונות יש בכל פעילות . התשובה היא שיש שלושה מלבנים שונים שהיקפם 12 ס " מ וכל צלעותיהם על קווי הרשת . אחד מהם הוא ריבוע שאורך כל צלע שלו 3 ס " מ . כמו כן יש ארבעה מלבנים שונים שהיקפם 18 ס " מ וכל צלעותיהם על קווי הרשת . אף אחד מהם אינו ריבוע . גם בפעילות 8 יש לוודא שהתלמידים זוכרים שמדובר בהיקף ולא בשטח , בעיקר בסעיפים ב ו - ג . בסעיף ב תלמידים רבים יכתבו מתוך הרגל שאורך כל צלע בריבוע הוא 6 ס " מ ( התשובה שהייתה נכונה אילו היה נתון ששטח הריבוע הוא 36 סמ " ר ) . בסעיף ג תלמידים עלולים לקבוע בטעות שאורך הצלע החסר הוא 14 ס " מ ( כי . ( 2 × 14 = 28 כדאי לבקש מתלמידים שטעו לחשב את ההיקף של המלבן לפי האורכים שהשלימו , ובכך לעזור להם להבין את הטעות שלהם . שימו לב שסעיף ג דורש חשיבה בשני שלבים , והוא יכול להיות קשה עבור חלק מהתלמידים . תלמידים המתקשים יכולים לנסות לנחש מה אורך הצלע , לבדוק את ההיקף לפי הניחוש ולתקן את אורך הצלע בהתאם . לחלופין אפשר לעזור להם לגלות שסכום שתי הצלעות הקצרות הוא 4 ס " מ , ולכן סכום שתי הצלעות הארוכות הוא 24 ס " מ . לפיכך האורך של כל צלע 12 ס " מ . פעילות 9 היא פעילות יישום הקשורה בעקיפין גם למעבר המוטעה משטח להיקף . אורכי הצלעות נתונים למטרת המחשה בלבד , ואפשר לענות על השאלה גם בלי להשתמש בהם . בדרך כלל התלמידים מקיפים את המגרש כולו ( אורך מסלול הריצה הוא . ( 15 + 28 + 15 + 28 ביום שמסופר עליו בשאלה התלמידים הקיפו רק חצי מהמגרש , כפי שמסומן באדום בסרטוט :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר