עמוד:72

בשתי הפעילויות אפשר להיעזר ברשת המשבצות השקופה . עבור מרבית התלמידים הרשת יכולה לשמש לבדיקה : מניחים אותה על המצולע לאחר חישוב השטח שלו ומוודאים שמספר המשבצות בתוך המצולע תואם את השטח שחישבנו . תלמידים המתקשים יכולים להיעזר ברשת לפני החישוב . הנחת הרשת מעל המצולעים ממחישה מה צריך למצוא כשמחשבים שטח . עם זאת יש לעודד גם את התלמידים האלה לנסות למצוא את שטח המצולעים בעזרת חישובים מתאימים ולא בעזרת מנייה של משבצות . בפעילות 13 מוצגים סרטוטים מוקטנים של כרטיסים מלבניים . במקרה הזה אי אפשר להשתמש ברשת המשבצות להמחשת חישוב השטח . במרבית הסעיפים שטח המלבן והאורך של אחת הצלעות נתונים , ועל התלמידים למצוא את אורך הצלע הסמוכה . יש כמה דרכי פתרון לסעיפים כאלה . תלמידים אחדים ישתמשו בתרגיל חילוק , אחרים יפתרו בעזרת משוואת כפל ואחרים יפתרו בדרך של נסייה וטעייה . לדוגמה בסעיף ב : ב השטח : 24 סמ״ר חישוב : פתרון בעזרת תרגיל חילוק : 24 : 2 = 12 פתרון בעזרת משוואת כפל : 2 × 12 = 24 פתרון בדרך של נסייה וטעייה : נניח שאורך הצלע החסרה הוא 10 ס " מ . השטח יהיה , 10 × 2 כלומר 20 סמ " ר . נתון שהשטח הוא 24 סמ " ר , ולכן הצלע צריכה להיות ארוכה יותר . ננסה 12 ס " מ , וכן הלאה . גם במקרה הזה מומלץ לאפשר לתלמידים לפתור בדרכם ( לפחות בחלק מהסעיפים ) ולבסוף לדון בדרכים השונות . שימו לב שבסעיף ג לא מתאים תרגיל חילוק . יש להתבסס על ידע קודם על כך ש - . 6 × 6 = 36 פעילות 14 היא פעילות יישום , שבה התלמידים משתמשים בידע שלהם בנוגע לשטח של מלבן כדי לענות על שאלות הלקוחות מהמציאות . השאלות האלה מצריכות הבנה של מהות המושג שטח וכן יכולת חישוב ויכולת אומדן . התלמידים מתבקשים לבדוק אם 400 ריבועי פסיפס יספיקו כדי לכסות משטחים מלבניים בגדלים שונים . במילים אחרות , לבדוק אם שטחיהם של המשטחים קטנים מ - 400 סמ " ר או שווים ל - 400 סמ " ר . בסעיף א המידות של כל משטח נתונות , ועל קביעת התלמידים להתבסס על חישוב ( מלא או חלקי ) של השטח . בסעיף ב התלמידים נשאלים שאלה דומה בנוגע למלבן הוורוד שברקע הפעילות . התלמידים מתבססים תחילה על אומדן , ולאחר מכן הם מודדים את אורכי הצלעות ומסתמכים עליהם בתשובה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר