עמוד:67

התלמידים יכולים להציע גם את הרעיון לגזור את הסרטוט של אחד החדרים ולבדוק אם אפשר להכניס את כולו , גזור לחלקים , לתוך סרטוטי החדרים האחרים . גם זאת תשובה טובה ונכונה המעידה על הבנה של המושג שטח , ועניינה השוואה ישירה של שטחים . אם רעיון כזה עולה , אפשר לבקש מהתלמידים לדמיין מה היה קורה אילו גזרו את הסרטוט של חדר ג וניסו לכסות בו את הסרטוט של חדר ב . כשינסו התלמידים להסביר , הם ככל הנראה ישתמשו במונחים של מספרי אריחים . דיון כזה יכול להוביל אותם לרעיון לבדוק את מספר האריחים בכל חדר . במהלך הדיון חשוב להשתמש במונח " יחידת מידה " . המסקנה היא שהאריחים יכולים לשמש יחידת מידה לחישוב השטח , ולשם כך יש למצוא את מספר האריחים בכל חדר . לאחר שהתלמידים מוצאים את מספרי האריחים ומשלימים אותם במקומות המתאימים בספר , כדאי לדון עמם בדרכים שבהן מצאו את מספרי האריחים . התלמידים יודעים מלימוד כפל שאפשר לחשב את מספר המשבצות במלבן באמצעות תרגיל כפל . בשיעורי החשבון הם עשו זאת פעמים רבות . עם זאת לא תמיד קל לתלמידים ליישם רעיון שנלמד והובן בהקשר אחד גם בהקשר אחר , ובוודאי בשיעור אחר . לכן סביר להניח שיהיו תלמידים שימנו את כל המשבצות אחת - אחת . בשלב הזה זה בסדר גמור , אולם כדאי שהתלמידים האלה ישמעו מתלמידים אחרים על דרכי חישוב אחרות ויעילות יותר . בהמשך הם יעסקו בנושא החישוב באופן מפורש . הנה ממדי שלושת החדרים ושטחיהם באריחים : חדר א : 6 שורות של 6 אריחים , 36 אריחים בסך הכול . חדר ב : 5 שורות של 8 אריחים , 40 אריחים בסך הכול . חדר ג : 9 שורות של 4 אריחים , 36 אריחים בסך הכול . חדר ב הוא החדר בעל השטח הגדול ביותר . בסעיף ב התלמידים מתבקשים למצוא את שטח המרפסת , והאריחים משמשים יחידות מידה . צורת המרפסת אינה מלבן , ולכן אי אפשר למצוא את מספר האריחים בעזרת תרגיל כפל יחיד . גם בסעיף הזה מומלץ לאפשר לתלמידים להשלים בדרכם ולאחר מכן לדון בפתרונות . ילדים שמצאו את מספר האריחים בלי למנות ישמחו לשתף את הכיתה בדרך שלהם , ותלמידים שמנו את האריחים ייחשפו לכך שיש אפשרויות אחרות , ואולי ינסו ליישם אותן בפעילויות הבאות . אפשר למצוא את שטח המרפסת בעזרת חלוקה למלבנים , למשל כך : או כך : יש כמובן גם דרכים נוספות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר