עמוד:73

אורכי הצלעות של המלבן הוורוד הם 17 ס " מ ו - 21 ס " מ , ולפיכך שטחו הוא 357 סמ "ר ( . ( 17 × 21 = 357 לכן 400 ריבועי פסיפס יספיקו כדי לכסות אותו . בסעיף ג התלמידים נשאלים שאלה דומה בנוגע לרשת המשבצות המחיקה . ברשת המשבצות כל משבצת שקולה לריבוע פסיפס , ולכן אפשר לבדוק כמה משבצות יש בה . ברשת 18 שורות של 21 משבצות , כלומר 378 משבצות . לכן ריבועי הפסיפס יספיקו כדי לכסות אותה . בפעילויות 15 ו - 16 התלמידים חוקרים את הקשר בין הכפלת שטח מלבן ב - 2 ובין השינוי באורכי הצלעות שלו . בפעילות 15 יש שתי דרכים לחבר את הדפים של עמליה ושל אביגיל . בשתי הדרכים שטח השלט המשותף יהיה גדול פי 2 משטח הדף המקורי . בכל אחת מהדרכים זוג אחר של צלעות נגדיות יגדל פי . 2 עמודים 91 - 86 בחלק הזה התלמידים מכירים יחידת מידה נוספת לשטח – המטר הרבוע ( מ " ר ) . מטר רבוע הוא שטחו של ריבוע שאורך כל צלע שלו הוא מטר אחד . כשמודדים שטח של חדר , של אולם או של חצר , משתמשים בדרך כלל במטרים רבועים . פעילות , 17 שהיא פעילות כיתתית , משמשת להכרת המ " ר . התלמידים מסמנים ריבוע שאורך כל צלע שלו הוא 1 מ ' . סעיפים א ו - ב מתמקדים בהיכרות עם הריבוע שיצרו , ובפרט המחשת הגודל של הריבוע , בדרך מהנה . לאחר מכן מוצמד לריבוע המוכר השם החדש מטר רבוע . בסעיפים ג ו - ה התלמידים מתנסים בשימוש במ " ר כיחידת מידה . בפעילות 18 התלמידים מתנסים בחישובי שטח במ " ר . הם מתרגלים את השימוש ביחידת השטח החדשה ובמקביל חוזרים על המיומנויות של חישוב שטח מלבן על ידי הכפלת צלעותיו וחישוב שטח של מצולע המורכב ממלבנים . פעילויות 22 – 19 הן פעילויות יישום של מדידת שטח בהקשרים שונים ובדרגות קושי שונות . בפעילויות האלה עוסקים בחישובי שטח בהקשרים שונים מחיי היום - יום . סעיף ב של פעילות 19 וסעיף ד של פעילות 22 משמשים הקדמה לעיסוק בהיקפים ביחידה הבאה . אחרי פעילות 19 יש חידה . החידה אינה ממוספרת כחלק מרצף הפעילויות כדי להדגיש שזוהי חידה ולא פעילות רגילה , ולכן לא מוכרחים לדעת לענות עליה ומותר לטעות , אך כדאי מאוד לנסות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר