עמוד:62

מבוא לפרק על פי ההמלצה בתכנית הלימודים , יש להקדיש חמש שעות לפחות לנושא הזה . עד כיתה ד עסקו התלמידים בזיהוי היקפים ושטחים של מצולעים , והדגש היה על ההבחנה בין המושג שטח למושג היקף . הם למדו למדוד היקף של צורה ביחידות מוסכמות – סנטימטרים ( ס " מ ) , מטרים ( מ ' ) ומילימטרים ( מ " מ ) , ואילו שטח של צורה הם למדו למדוד ביחידות שרירותיות ( למשל משולשים או מלבנים ) . ללימוד נושא מדידת השטח כמה מטרות : העמקה של הבנת המושגים שטח והיקף ופיתוח יכולת ההבחנה ביניהם הכרת יחידות השטח המוסכמות - סמ " ר ומ "ר פיתוח מיומנויות של חישוב שטח מלבן והיקף מלבן לפי אורכי צלעותיו חישוב שטחי מצולעים מורכבים על ידי פירוקם למלבנים או השלמתם למלבנים הבנת העובדה שיש מלבנים שהיקפיהם שווים ושטחיהם שונים ולהפך . כדי למנוע את הבלבול הנפוץ בין המושגים שטח והיקף , הפרק בנוי כך שתחילה עוסקים בכל אחד מהמושגים בנפרד ולומדים על המשמעות שלו , ורק לאחר מכן מחברים אותם יחד וחוקרים את הקשרים ואת ההבדלים ביניהם . לימוד הנושא מתחיל בעיסוק מעמיק במושג ״שטח״ . ביחידה בנושא שטח של מלבן התלמידים מזהים שטחים של מלבנים ( ומצולעים המורכבים ממלבנים ) לפי מספר המשבצות שבהם . התלמידים מכירים את היחידה סנטימטר רבוע ( סמ " ר ) , שהיא יחידה מוסכמת למדידת שטח , וממשיכים לעסוק במציאת שטחים על ידי ספירת המשבצות , אך " מתרגמים " אותן לשפה של יחידת המידה סמ " ר . מהשלב הזה ואילך חשוב להקפיד על כתיבת תשובה מלאה לכל משימה ולכל תרגיל : ליד המספרים יש לכתוב גם יחידות מידה מתאימות – סנטימטרים ( ס " מ ) לאורך וסנטימטרים רבועים ( סמ " ר ) לשטח . תלמידים רבים כבר יודעים שאפשר למצוא את מספר המשבצות הכולל במלבן בעזרת תרגיל כפל . במהלך היחידה הם מקשרים בין תרגיל הכפל המוכר ובין מציאת שטח של מלבן על פי אורכי הצלעות שלו , גם כשאי אפשר לראות את המשבצות שבתוכו . התלמידים מיישמים את הידע שרכשו בנוגע לחישוב שטחים של מלבנים בהקשרים שונים . בהמשך היחידה הם מכירים יחידת מידה נוספת לשטח – מטר רבוע ( מ " ר ) . מטרת הפעילויות בחלק הזה היא להמחיש לתלמידים את הגודל של יחידת המידה החדשה , והתלמידים משתמשים בחישובי שטחים במ " ר בהקשרים שונים מחיי היום - יום . ביחידה בנושא היקף ושטח מצטרפת גם מדידת ההיקף . תחילת היחידה משמשת לחזרה על המושג ״היקף״ במצולעים בכלל ובמלבנים בפרט . התלמידים מחשבים היקפים של מצולעים שאורכי צלעותיהם נתונים וכן היקפים של מצולעים המוצגים על רשת משבצות . במקרים האלה תלמידים רבים טועים וסופרים משבצות במקום קטעים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר