עמוד:46

עמודים 47 – 44 בפעילות 1 חוזרים לשלושת המלבנים מדף המצולעים המלווה את הפרק . בסיום היחידה הקודמת ניתנה הגדרת המלבן כמרובע שכל הזוויות שלו ישרות . בפעילות הנוכחית התלמידים חוקרים את התכונה של שוויון צלעות נגדיות במלבן ומסמנים צלעות שוות באותו צבע . המלבנים מסורטטים על גבי רשת משבצות , כך שאין צורך למדוד את אורכי הצלעות בסרגל אלא רק להשוות אורכים . בסעיף ג התלמידים מגלים שלמלבן המסומן באות ס יש תכונה מיוחדת : כל הצלעות שלו שוות זו לזו באורכן , ולא רק הצלעות הנגדיות שלו . בשלב הזה ניתנת הגדרת הריבוע כמרובע שכל הצלעות שלו שוות וכל הזוויות שלו ישרות . כלומר בזכות התכונה המיוחדת שלו מלבן ס הוא גם ריבוע . בסעיף ד מקיפים את כל השמות המתאימים למלבן ס : מצולע , מרובע , מקבילית , מלבן וריבוע . בפעילות 2 התלמידים נדרשים לזהות את המלבנים באוסף מצולעים . אין צורך למדוד או להשוות את אורכי הצלעות , אלא לבדוק אם כל הזוויות ישרות , ולשם כך אפשר להיעזר בכרטיס מלבני או בכל כלי מתאים אחר . ששת המלבנים הם מצולעים ג , ה , ו , ח , יב ו - יד ( מתוכם המלבנים ו ו - יד הם ריבועים ) . בסוף הפעילות התלמידים מתבקשים לבחור מרובע שאינו מלבן ולנמק מדוע אינו מלבן . יש לכוון את התלמידים להשתמש במושגים גאומטריים ובהגדרות . לדוגמה : » בחרו מתוך המצולעים שבסרטוט מצולע שאינו מלבן והשלימו . מצולע ט אינו מלבן . הסבר : למרובע ט יש זוויות ישרות , אולם לא כל הזוויות שלו ישרות , ולכן אינו מלבן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר