עמוד:45

ד . מרובעים – המלבן והריבוע ( עמודים 54 – 44 ) ביחידה הזאת התלמידים לומדים לעומק את תכונות המלבן , מכירים את ההגדרה של ריבוע ומתעמקים בקשר בין הריבוע למלבן . כשהתלמידים קובעים אם מרובע כלשהו שייך למשפחת המלבנים , יש לבקש מהם לנמק את החלטתם על ידי בדיקת התכונות של הצורה . כשהתלמידים בונים או מסרטטים מלבן , יש לוודא שכל הזוויות ישרות . חשוב שהם ידעו לזהות מלבנים וריבועים גם כשהסרטוטים אינם מקבילים לשולי הדף . ביחידה הזאת התלמידים עוסקים גם בקשר ההכלה שבין ריבוע למלבן : לכל ריבוע יש את כל התכונות של המלבן – הצלעות הנגדיות שלו שוות זו לזו באורכן ומקבילות זו לזו , וכל זוויותיו ישרות . התכונות האלה מתקיימות בכל מלבן ובכל ריבוע . נוסף עליהן יש תכונה המתקיימת בכל ריבוע אך לא בכל מלבן – שוויון צלעות . אפשר לערוך דיון לפי רמת הכיתה ולהדגיש בו כי יש מלבנים שגם תכונת שוויון כל הצלעות מתקיימת בהם . המלבנים האלה נקראים גם ריבועים , אך שוויון צלעות אינה תכונה של מלבן , כי היא אינה מתקיימת בכל המלבנים . כלומר כל ריבוע הוא מלבן , ומלבן יכול להיות גם ריבוע . הנושא של קשרי ההכלה בין מלבן לריבוע הוא נושא מבלבל מאוד , ולא בכדי . אנשים רגילים להצמיד לכל דבר את הכותרת שנותנת עליו את האינפורמציה הרבה ביותר . כך למשל כשרואים פיל אומרים " הנה פיל " ולא " הנה בעל חיים " . לכן כשרואים ריבוע רוצים להגיד " הנה ריבוע" והטענה " הנה מלבן " תישמע חסרה , ולכן תיתפס כלא נכונה . אפשר לדבר על המתח הזה עם התלמידים . ריבוע הוא מלבן כפי שפיל הוא בעל חיים . לכן נכון להגיד על ריבוע " הנה מלבן " . מובן שאם רוצים לספק את מלוא המידע יש להגיד " הנה ריבוע " . לקראת סוף היחידה התלמידים לומדים להסתמך על תכונות המלבן כדי למצוא אורך של צלע כשהאורך של הצלע הנגדית נתון . המיומנות הזאת תסייע לתלמידים במדידת שטחים והיקפים של מלבנים . לפני ביצוע המשימות האלה מומלץ להזכיר לתלמידים כי במלבן הצלעות הנגדיות שוות , ובריבוע כל הצלעות שוות . כדי למצוא את המידות החסרות לפעמים יש לחשב סכום של צלעות אחרות או הפרש ביניהן . הצלעות הנגדיות במלבן מקבילות זו לזו , ולכן מלבן הוא גם מקבילית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר