עמוד:34

ב . אלכסונים של מצולע ( עמודים 36 – 30 ) ביחידה הזאת התלמידים נחשפים לראשונה למושג " אלכסונים של מצולע " . המושג אלכסון הוא אחד המושגים הגאומטריים שתלמידים רבים מתקשים לתפוס . סיבה אחת לקושי הזה היא שהמשמעות של המילה אלכסון בגאומטרייה שונה מהמשמעות שלה בשפת היום - יום . סיבה נוספת קשורה לעובדה שאלכסון אינו בהכרח נמצא בתוך המצולע . יש אלכסונים הנמצאים מחוץ למצולע , ויש כאלה שחלקם בתוך המצולע וחלקם מחוץ לו . מקצת התלמידים רואים בכך סתירה משום שהמושג אלכסון שייך למצולע . תלמידים המתקשים לסרטט אלכסונים העוברים מחוץ למצולע מוצאים לעתים כמה דרכים שגויות להתמודד עם המצב : הם אינם מסרטטים כלל אלכסון בין שני קדקודים שאינם סמוכים אם עליו לעבור מחוץ למצולע . הם מחברים את הקדקודים בקו עקום העובר בתוך המצולע . במקום אלכסון הם מסרטטים קטע היוצא מקדקוד אל צלע ולא אל קדקוד אחר . לפיכך יש להדגיש את התכונות העיקריות של אלכסון : קטע המוכרח לחבר קדקודים של המצולע , ולא קדקוד ונקודה על צלע . אין לחבר שני קדקודים בקו עקום או שבור – קו זה אינו אלכסון משום שאינו קטע . כל קטע המחבר שני קדקודים שאינם על אותה צלע הוא אלכסון . התלמידים עוברים מזיהוי האלכסון והתנסות בסרטוט אלכסונים לעבודה שיטתית של סימון כל האלכסונים של מצולע היוצאים מקדקוד מסוים . הם חוקרים את הקשר בין מספר הקדקודים של מצולע ובין מספר האלכסונים היוצאים מכל אחד מקדקודיו . הפעילויות האלה אינן משמשות בסיס לחישוב מספר האלכסונים הכולל של מצולע ( חישוב כזה הוא מורכב מאוד ואינו מתאים לרוב התלמידים ) . מטרת הפעילויות היא לעזור לתלמידים להפנים את המושג ״אלכסון של מצולע " . כמו כן הקשר שהתלמידים מגלים בין סוג המצולע למספר האלכסונים היוצאים מכל אחד מהקדקודים שלו יכול לשמש כלי כדי לבדוק אם מצאו את כל האלכסונים האפשריים מקדקוד מסוים של מצולע . הקו שסרטטתם נקרא אלכסון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר