עמוד:37

פעילות 5 היא הרחבה של פעילות , 3 והיא נועדה להעמיק עוד יותר את הבנת המושג אלכסון בקרב התלמידים . גם בפעילות הזאת התלמידים מיישמים את הרעיון שאלכסון יכול להימצא כולו או חלקו מחוץ למצולע . התלמידים אמורים לקבוע עבור כל אחד מהמצולעים אם הקו האדום המסורטט בו עומד בכל הדרישות של הגדרת אלכסון . התלמידים מתבקשים לנמק מדוע קבעו שקו מסוים אינו אלכסון . בכך הם מפתחים את יכולתם לנמק את קביעתם על ידי שימוש במושגים גאומטריים והסתמכות על הגדרה פורמלית . מומלץ מאוד להקדיש זמן לדיון בנימוקים השונים . בסעיפים א , ג , ד , ה ו - ח הקטעים המסורטטים הם אלכסונים . אפשר לדון בכל אחד מהסעיפים האלה ולשאול : האם יש למצולע הזה אלכסונים נוספים ? האם יש לו אלכסונים נוספים היוצאים מאותו קדקוד ? בסעיפים ב , ו , ז , ט הקווים המסורטטים אינם אלכסונים . בסעיפים ב ו - ז אמנם הקו האדום מחבר שני קדקודים שאינם סמוכים זה לזה , אך הוא אינו קטע . בסעיפים ו ו - ט הקטע האדום מחבר קדקוד וצלע ולא שני קדקודים . כסיכום לפעילות התלמידים מתבקשים לסרטט אלכסון במצולעים שהקו האדום שסורטט בהם אינו אלכסון . פעילויות 6 ו - 7 מחזירות את התלמידים לדף המצולעים המחיק . התלמידים בודקים באילו מהמצולעים שבדף המחיק אפשר להעביר אלכסון הנמצא כולו או חלקו מחוץ למצולע . בשלב הזה אין לתלמידים את הכלים לנסח באופן פורמלי מה משותף לכל המצולעים שיש להם אלכסון מחוץ למצולע , ולכן אפשר להסתפק בנסייה וטעייה . פעילות 8 מסכמת את העיסוק בעובדה שהאלכסונים אינם נמצאים בהכרח בתוך המצולע . לאחר שקיבלו התלמידים השראה לסוגי המצולעים השונים בשתי הפעילויות הקודמות , הם מתבקשים לסרטט מצולעים משלהם העומדים בדרישות ההגדרה . הנה דוגמה לסרטוטים מתאימים : . 8 סרטטו מצולעים מתאימים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר