עמוד:6

כדי לעזור לתלמידים להימנע מבלבול , הפרק מתחיל בשתי יחידות המתמקדות כל אחת בלוח אחר : א . לוח השנה הלועזי ב . לוח השנה העברי בשתי היחידות האלה יש פעילויות העוסקות בהכרת הלוח ובהתמצאות בו . כשלומדים על הלוח העברי בוחנים גם את הקשרים בינו ובין הלוח הלועזי . ג . חישובי זמן - היחידה הזאת עוסקת בחישובי זמן בשני הלוחות בימים , בשבועות , בחודשים ובשנים . הפעילות האחרונה בפרק היא משחק , שבו הלוח השנתי הוא לוח המשחק . המשחק משמש סיכום וחזרה על ההיכרות עם שני הלוחות ותרגול לחישובי זמן בשניהם . בפעילויות רבות בפרק יש דגש על הקשר בין לוחות השנה לאירועים בחייהם של התלמידים – ימי הולדת , חופשת הקיץ וכדומה . כדאי להרחיב את הקישור לחיי התלמידים גם אל מעבר למצוי בספר ולתעד בלוחות השנה אירועים נוספים כמו טיול שנתי או יום שיא בבית הספר . אבזרים בזמן הלימוד בפרק התלמידים משתמשים בלוח השנה השנתי , הנמצא בחוברת האבזרים ( עמוד 17 ) ומופיע גם בעמוד 23 בספר . הלוח מציג את שנת הלימודים תשע " ה ( , ( 2015 - 2014 ומופיעים בו גם התאריכים הלועזיים וגם התאריכים העבריים . המושג " שנה " כשלעצמו מבלבל מאוד משום שהשנה העברית מתחילה ב - א ' בתשרי , ואילו השנה הלועזית מתחילה ב - 1 בינואר . בפרק הזה התלמידים משתמשים בלוח שנתי המציג שנת לימודים , המתחילה ב - 1 בספטמבר , שזהו הלוח המוכר להם ביותר . כשלומדים להכיר את הלוח , חשוב לציין גם את העובדה שלוח השנה כולל למעשה חלקים משתי שנים לועזיות ( 2014 ו - 2015 ) ומשתי שנים עבריות ( מעט מתשע " ד ובעיקר תשע " ה ) . מומלץ מאוד שהתלמידים ייעזרו בלוחות שנה נוספים מלבד זה שבחוברת האבזרים . חשוב שהתלמידים ייחשפו גם ללוחות מסוגים שונים ( לוחות שנה חודשיים , יומנים שבועיים , לוחות שנה שנתיים המתחילים ב - 1 בינואר ועוד ) . חשוב לא פחות שהתלמידים יעסקו גם בתאריכים עדכניים , יחפשו אירועים בשנה הנוכחית ויעסקו גם בחישובי זמן הקשורים לשנה הנוכחית . שאר האבזרים לפרק משמשים רק למשחק " המסע אל החופש הגדול " שבסוף הפרק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר