עמוד:211

פסקה 2 חינוך הילדים לשימוש מיטבי בטלפון הנייד אינו פשוט כלל ועיקר , והוא משמש אתגר רציני לציבור ההורים והמחנכים . כדי שהשימוש בטלפון הסלולרי לא יהווה סכנה לחיי הילדים , יש לחנכם לערכים חשובים : • אחריות אישית - לשמור על המכשיר ולא לאבדו . • שמירה על הבריאות - לא להפריז בדקות שיחה , להימנע מדיבור במקומות כמו מעלית וכו ' . • נימוס - התחשבות בזולת ושמירה על תרבות דיבור נאותה בטלפון . • דחיית סיפוקים - שימוש בטלפון בעיקר לשיחות שאינן סובלות דיחוי . • שמירה על כללים ועל נהלים – ידיעה היכן מותר והיכן אסור להשתמש בטלפון . פסקה 3 לצערי , תמונת המצב בכל הקשור לשימוש הילדים בטלפון הסלולרי בבתי הספר בארץ עגומה למדי , ובמידה רבה היא מוכיחה כי רבים מהתלמידים טרם הפנימו את אופן השימוש הנכון והמיטבי בטלפון שברשותם . מורים ומחנכים עומדים חסרי אונים מדי יום ביומו מול תלמידים רבים המגיעים לבית הספר כשברשותם מכשירי טלפון ניידים . הם מצוידים במכשירים סלולריים משוכללים ביותר , הכוללים מצלמה רגילה ומצלמת וידאו , מכשיר הקלטה ונגן מוזיקה . באמצעות מכשירים מתוחכמים אלה מתקשרים התלמידים עם חבריהם בכיתה ועם עוד אנשים באמצעות מסרונים ( , ( SMS הם מאזינים למוזיקה אהובה , צופים בקליפים , וכמה מהם אף אינם מהססים לשוחח בטלפון במהלך השיעורים . בזמן האחרון חלה עליית מדרגה בחומרת השימוש לרעה בטלפון הנייד במרחב הבית ספרי : תלמידים מתכננים מעשי קונדס כדי לצלם את חבריהם באמצעות הטלפון ולהפיץ את תמונותיהם באינטרנט למגינת לבם של הקרבנות ושל הוריהם . פסקה 4 כדי להתמודד עם מצב בלתי נסבל זה של שימוש בטלפונים הסלולריים ושל שכיחות השימוש בו העולה בהתמדה , חובה על כל בית ספר לעשות מעשה . על הנהלת בית הספר לנסח תקנון הכולל מדיניות ברורה , שאינה משתמעת לשתי פנים , באשר לשימוש בטלפון הסלולרי בתחום המוסד החינוכי . בתקנון זה יש לפרט במדויק מתי מותר ומתי אסור להשתמש בטלפון , מהן דרכי האכיפה ומהי תגובת בית הספר לשימוש בניגוד לכללים . חשוב מאוד כי התלמידים והוריהם יחתמו על התקנון , ובכך יאשרו שהבינו את התקנות שפורטו וקיבלו עליהם לנהוג על פיהן . בתחילת כל שיעור על המורים להזכיר לתלמידיהם כי הטלפון חייב להיות כבוי וטמון בתיק . צריך להיות ברור כי טלפון שיישמע או ייראה במהלך השיעור , יוחרם מיד והוא יוחזר רק להורה שייאלץ להטריח עצמו לבית הספר . רצוי מאוד כי הורי התלמידים יתמכו במורים במאמציהם להקנות לילדיהם הרגלי שימוש מיטביים במכשיר הטלפון , ובכך לנצל את יתרונותיה של הטכנולוגיה הסלולרית שחדרה לחיינו , ולסלק את הגולם הקם על יוצרו . ויפה שעה אחת קודם ! פרופ ' עמוס רולידר הוא מומחה מוסמך בניתוח התנהגות וראש המכון לחקר ולמניעה של קשיי התנהגות של ילדים בסביבות חינוכיות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר