עמוד:154

. 2 בקטע מופיעות צורות בינוני מודגשות . א . העתיקו צורת בינוני מודגשת המשמשת כשם תואר . ב . העתיקו צורת בינוני מודגשת המשמשת כפועל . ג . העתיקו צורת בינוני מודגשת המשמשת כשם עצם . . 3 מיינו את שמות הפעולה המודגשים בקטע לפי הבניין . ציינו את הבניין של כל קבוצה . . 4 העתיקו שני שמות עצם , שאינם שמות פעולה או צורות בינוני , וציינו את המשקל של כל שם . תרגיל 5 לפניכם קטע קצר על התפתחות הנייר , ובו מודגשים פעלים . קראו אותו וענו על השאלות שאחריו . התפתחות הנייר י צּוּ ר הנייר , כמו שאנו מכירים אותו , החל בסין כבר בשנת 105 לספירה . מס פּ רים על אודות קיסרית סין שאהבה מאוד ספרים . עד לזמנה הם ֻצּ י ר וּ ממגילות משי שהיו מאוד יקרות . הקיסרית קראה לטצ ' י לון , אחד ממשרתיה , וּ ב קּ ש ׁה ממנו לחפש חומר זול יותר ליצירת ספרים . לפי ה סּפּוּ ר , התמודד טצ ' י תשע שנים עם המשימה , עד שהגיע אל ייצור הנייר . תחילה יצר עיסה משבבי עץ אשר שֻׁטּ חה על ידי פטיש עץ ויצרה שכבת סיבים דקה , שהומסה במכל מים וֻּזּ פרה על רשת או על בד מתוחים במסגרת . לאחר מכן הועלתה המסגרת מהמים לייבוש בשמש , ושכבת הנייר הדקה שנוצרה ֻ הפרדה ממנה בקלות . . 1 א . העתיקו מהטקסט את הפועל המודגש שבבניין הופעל . ב . המירו את הפועל שהעתקתם בפועל בבניין הפעיל . שמרו על השורש , על הגוף ועל הזמן . . 2 א . העתיקו מהקטע ארבע מילים מודגשות ( שלושה פעלים ושם אחד ) מאותו שורש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר