עמוד:65

פסקה 5 הבריונים תוקפים את קורבנותיהם ברשתות החברתיות מכיוון שהם מאמינים שהם אינם מסתכנים כשהם תוקפים ברשת . המבוגרים נתפסים בעיניהם כמי שאינם מכירים את העולם הווירטואלי , ולכן אינם יכולים לסייע לילדיהם . תפיסה זו מאפשרת לבריונים להמשיך בהתנהגותם הפוגענית . קורבנות לבריונות מקוונת , שהשתתפו במחקר בארה " ב , טענו שהבריונים המקוונים תוקפים את קורבנותיהם משום שהם נמצאים במצב רוח רע , משום שהם רוצים לשפר את המצב החברתי שלהם , בשל רצונם להרגיש טוב יותר עם עצמם ובשל הקנאה שהם חשים כלפי קורבנותיהם או כלפי סביבתם . כמו כן , התוקף ברשת חש שהוא עושה זאת באופן בטוח יחסית , ולכן הוא יכול לומר ולעשות דברים לאחרים , שלעולם לא היה אומר או עושה אותם באינטראקציות פנים - אל - פנים . פסקה 6 במחקר נמצא ש - % 25 מהקורבנות טענו שהם לא עשו דבר בתגובה להתקפתם ברשת . במחקר אחר נמצא ש - % 40 מהקורבנות בחרו לצאת מהרשתות החברתיות בשל התנהגות אלימה שהופנתה כלפיהם , ובמחקרים אחרים נמצא שבין 15 % ל - % 35 מהקורבנות מתעמתים עם הבריונים ברשת – הם דורשים מהבריונים להפסיק את ההתנהגויות הפוגעניות שלהם . נוסף על כך , נמצא שכאשר הקורבנות יודעים למי לפנות כדי לקבל עזרה , הם מפתחים גישה חיובית יותר כלפי היכולת שלהם להתמודד עם תקריות של בריונות ברשת . פסקה 7 במחקר שערכתי נערכו שתי קבוצות דיון של תלמידים בחטיבות ביניים במרכז הארץ , ושאלתי את התלמידים בהן על בריונות ברשת . השיחה נערכה באווירה נינוחה , נעימה ובלתי רשמית , והמשתתפים שיתפו אותי בחוויותיהם או בחוויות של חבריהם שהיו עדים להן , וכיצד הם התמודדו עמן . פסקה 8 בשיחות עלה כי בריונות ברשת היא חלק בלתי נפרד מחייהם החברתיים של התלמידים . כך , למשל , התלמידים נפגעו מאוד כאשר הם ראו תמונה מעוותת או סרטון משפיל שלהם ברשת . תלמידים אחרים נכנסו לרשת , צפו בתמונות האלה , השמיצו , קיללו , גידפו את התלמידים המצולמים והעבירו את התמונות והסרטונים האלה לתלמידים רבים אחרים . התגובות הזדוניות והפוגעניות של התלמידים פגעו גם הם בקורבנות . הידיעה שאנשים נוספים שהם מכירים צפו או יוכלו לצפות בתמונות האלה הרתיעה אותם מאוד . פסקה 9 התלמידים נתקלים גם בהצקות רבות ברשתות החברתיות . נוסף על התחושה המאוד לא נעימה שחווים הקורבנות כאשר מקללים אותם ברשת ופונים אליהם בשפה גסה ופוגענית , ההצטרפות של תלמידים רבים אחרים לתלמיד שהחל לקלל מעצימה את תחושת העלבון והפגיעה . פסקה 10 התלמידים דיברו איתי גם על חרם ברשת . החרם המקוון מתרחש , למשל , כאשר פותחים קבוצה חברתית ברשת , ומתבגר אחד או יותר אינם רשאים להיות חברים בקבוצה זו . כדי להעמיק את הפגיעה שנובעת מהנידוי ומההרחקה מוסיפים לקבוצה את המתבגר המוחרם כדי שיראה מה כותבים עליו ויחווה פגיעה נוספת וקשה . פסקה 11 גם התחזויות ברשת עלו בשיחות עם התלמידים . הפריצה לפרופיל החברתי של המתבגרים בפייסבוק מאפשרת לבריון לעשות שם ככל העולה על דעתו ואפילו לשנות לחלוטין את כל הפרופיל של הקורבן . כמו כן , הבריון יכול להתחזות לקורבן , כאשר הוא כותב ושולח בשמו הודעות פוגעניות לאחרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר