עמוד:86

פסקה 3 במשך השנים נכתבו אלפי מילים על מבחן המרשמלו ועל הקונפליקט שסייע להגדיר מה בין סיפוק מיידי לאיפוק . ניסויים דומים נערכו בארה " ב ובכל רחבי העולם , תוך השוואות בין ילדים מבתים שונים - והתוצאה תמיד אותה תוצאה . שני שלישים מהילדים לא עמדו בפיתוי ובחרו לאכול את המרשמלו מיד . רק שליש מהם הצליחו שלא להיכנע לדחף הראשוני , שלטו בעצמם וזכו בשני מרשמלו . פסקה 4 אבל השיעור שלימד אותנו מבחן המרשמלו אינו מסתיים בכך . ילדי הגן משנות ה 60 הם היום נשים וגברים בני 50 עד , 60 ויחד הם מהווים קבוצת מחקר דינמית , שמאפשרת לחוקרים להגיע לתובנות מרחיקות לכת על הפסיכולוגיה האנושית ועל טבע האדם . עשרות מחקרים עקבו במשך השנים אחר הילדים שלא נכנעו לפיתוי המרשמלו , בדקו את הישגיהם ואת הצלחותיהם והשוו אותם לאלה של שני השלישים האחרים . המסקנות חד משמעיות : הילדים שלא נכנעו לפיתוי הצליחו יותר בחיים , הגיעו להישגים מרשימים יותר בקריירה , נהנו מבריאות נפשית טובה יותר והיו הרבה יותר מסופקים ומאושרים . פסקה 5 בספרו של הוגה הניסוי , פרופ ' וולטר מישל , " מבחן המרשמלו — מיומנות השליטה העצמית , הבסיס להצלחה בחיים " , מופיעים עדכונים על מחקרי המשך שנערכו במשך השנים בהתבסס על מבחן המרשמלו . על אף שרק שליש מהילדים עוברים את מבחן המרשמלו בהצלחה , פרופ ' מישל טוען בריאיון שהמסקנה שעולה ממנו היא אופטימית מאוד , ויש בה בשורה חיובית למין האנושי . " אם אתה חוקר את אופי האדם , נראה שמבחן המרשמלו מוכיח שטבע האדם הוא גם אימפולסיבי מאוד וגם בעל יכולות של שליטה עצמית . מוח האדם כולל חלק עתיק וקדום מאוד , שנקרא המוח ה ' חם ' , הרגשי , האוטומטי , האימפולסיבי , זה שנכנע לדחפים . זה מוח , שמתפתח בשלבים הראשונים של החיים , כלומר בילדות . אבל לידו יש מוח נוסף , שמתפתח בשלב מאוחר יותר בחיים , אי שם בגיל ההתבגרות , וזה המוח ה ' קר ' , הקוגניטיבי , הרציונלי , המחושב . המוח הזה , שאינו רגשי , עושה עיבוד אסטרטגי וחושב מה יקדם את האדם טוב יותר בהשגת המטרות שלו " טוען פרופ ' וולטר . " המוח הראשון , זה שגורם לפעוט לשלוח את היד ולקחת את המרשמלו , הוא בדיוק אותו מוח שגורם לאדם , למרות המודעות לסיכונים האיומים הכרוכים בעישון , להיכנע ולהמשיך לעשן או להמשיך בכל התמכרות אחרת , אבל לצדו נמצא המוח ה ' קר ' , שאם אתה לומד להפעיל אותו , אתה מגיע להישגים " מסביר פרופ ' וולטר . פסקה 6 לדברי פרופ ' וולטר , כשחוזרים ועוקבים אחר אותם ילדים מדי כמה שנים , בארה " ב ובמדינות רבות בעולם , מגיעים תמיד לאותן תוצאות . ילדים , שעברו בהצלחה את מבחן המרשמלו , ולמעשה , ילדים , שלימדו אותם כיצד לדחות סיפוקים , מצליחים להגיע להישגים גבוהים יותר בתיכון , הם מצליחים במבחני SAT ( בחינות הקבלה לאוניברסיטה ) , מוערכים ומקובלים יותר חברתית , ואחוז גדול מהם המשיך ללימודי תואר שני . תוצאות הניסוי מעודדות את החוקרים משום שגם אנשים שלא נולדו עם כוח רצון מסוגלים ללמוד בצורה פשוטה למדי איך לשלוט במוח ה ' חם ' שלהם , המוח הקדום והיצרי שלנו , באמצעות המוח ה ' קר ' . פסקה 7 פרופ ' מישל וחוקרי מוח אחרים הצליחו להראות באמצעות הדמיית תהודה מגנטית פונקציונלית ( fMRI ) מה קורה במוח האנושי בעקבות שינוי ההתנהגות , כשהרגל חיובי חדש הופך אט אט לטבע שני . מחקרים הראו שככל שעובר הזמן , האדם מצליח ביתר קלות לדחות שוב ושוב סיפוקים מזיקים , כמו כניעה לפיתויי מזון לא בריא . " זה בדיוק אותו מנגנון , שגורם לאדם רעב לא להתפתות לאכול ג ' אנק פוד זמין ומיידי ברחוב , אלא לחכות כמה שעות , להגיע הביתה ולאכול ארוחה טעימה ובריאה " , מסביר פרופ ' מישל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר