עמוד:82

פסקה 6 מורים ואנשי חינוך חוששים שהירידה באיכות כתב היד של התלמידים , שהתרגלו להביע את רעיונותיהם באמצעות לחיצה על מקשי המקלדת , פוגעת משמעותית ביכולתם לביטוי עצמי . זוהי טענה תמוהה בעיניי . ראשית , ובהנחה שאכן זה מה שקורה , כיצד ניתן לדעת אם דווקא המעבר להקלדה הוא שפגע משמעותית ביכולת זו ? שנית , ההיגיון אומר שדווקא הקושי שבכתיבה לעומת קלות ההקלדה הוא שמהווה מכשול ליכולת לביטוי עצמי . פסקה 7 לעומת זאת , לא קשה לנסח כמה טיעונים בעד השימוש בהקלדה . אחד מהם הוא קריאות הכתוב . במקרים רבים כתב היד קשה לזיהוי , ובכך הוא מקשה על התקשורת בין תלמידים למורים ובין תלמידים לתלמידים . למשל , כתב יד בלתי קריא הופך לקושי אמתי למורה שצריך לקרוא עבודות , מבחנים או מסמכים אחרים שהתלמיד מגיש לו . המורה נדרש להקדיש זמן ממושך רק לעצם זיהוי הטקסט שנכתב במקום שיתרכז בעיקר – קריאה מעמיקה של הטקסט שהוגש לו על ידי התלמיד , כתיבת הערות שיקדמו את למידת התלמיד ועוד . מעבר לכך , כתב יד שקשה לקרוא עלול להוביל למצבים של הערכה מוטעית מצד המורה כלפי התלמיד עקב זיהוי מוטעה של כתב היד . פסקה 8 נוסף על כך הרבה יותר קל להתבטא באמצעות הקלדה - ניתן למחוק , לשנות את מקומן של פסקאות ועוד , דבר שקשה או בלתי אפשרי לעשות בכתב יד . כך ההקלדה טומנת בחובה דווקא פוטנציאל של שיפור יכולת הביטוי . החופש והקלות שמאפשרת המקלדת ( למחוק , להעביר משפטים ופסקות , לשנות ניסוחים ) מאפשרים זרימה חופשית יותר של מחשבה וביטוי עצמי . ההקלדה מאפשרת לתלמידים ״ללוש״ את הרעיון ולעצבו ביתר יעילות . דווקא ההתרכזות במאמץ כתיבת האותיות עלולה לבוא על חשבון המהות , כלומר , התוכן שנכתב . דבר זה עלול דווקא לעכב את הביטוי של הילדים , בייחוד של אלה שהכתיבה קשה להם . קלות העריכה של הטקסט המוקלד גם מקלה על ההעברה של טקסט בין צרכניו ( מורים , תלמידים , הורים ועוד ) . בכך היא מקדמת , בין היתר , שיתוף בין תלמידים , עריכת פרויקטים משותפים ועבודת צוות . פסקה 9 לסיכום , במעבר מכלי ישן לכלי חדש ייתכן ואין מנוס מכך שאנחנו מאבדים דבר מה , אבל הכלי החדש שאנחנו מקבלים הוא בכללו משופר בהרבה ובעל אפשרויות המגמדות את מה שאיבדנו . האם בשל האובדן הזה נקדש את הכלי הישן ונימנע מללמוד וללמד את הכלי החדש ? יורם אורעד הוא המנהל הפדגוגי של ״שלובים״ , הרשת החברתית לאנשי חינוך של מכון מופ״ת . טקסט 2 הקלדה במקום כתב יד ? יעל בר , בלוג אישי , 6 . 1 . 2015 פסקה 1 לפני כמה ימים קראתי כתבה בעיתון , ובה נכתב כי לימודי כתיבה ידנית לא יהיו חלק מלימודי החובה במערכת הלימוד בפינלנד . הגברת מינה הרמן מלשכת החינוך הלאומית של פינלנד הסבירה שהקלדה במחשב הופכת רלוונטית יותר ויותר לחיי היום - יום של בני הדור הצעיר , ולכן הוחלט להשקיע דווקא בה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר