עמוד:81

תרגיל : 11 כתב יד קראו את הטקסטים וענו על השאלות שאחריהם . טקסט 1 מי צריך כתב יד ? יורם אורעד , אתר שלובים , 12 . 11 . 2015 פסקה 1 בני הנוער , וגם מבוגרים , נוהגים להשתמש פחות ופחות בכתב יד , ולהשתמש במידה רבה יותר ויותר בהקלדה , על חשבון הכתיבה הידנית . מסגרות כגון עבודה , משפחה , לימודים או פעילויות בזמן הפנוי כמעט ואינן דורשות היום את מיומנות הכתיבה ביד . נשאלת השאלה מה עתידו של כתב היד במציאות זו והאם עוד יהיה בו צורך בעתיד . ושאלה לא פחות חשובה - האם במערכת החינוך יש לטפח את מיומנות הכתיבה ביד או להפך - לזנוח אותה במכוון ולפנות את המקום להקלדה ? פסקה 2 שאלות אלה ואחרות התעוררו בי לאור כתבה על ממצאי מחקר שנערך בבריטניה המצביע על הידרדרות בכתיבה בכתב יד . על פי המחקר , חמישית מבני הנוער משתמשים בעט פעם בחודשיים לכל היותר . כמו כן מסתבר מן המחקר ש - % 50 מבני הנוער לא כתבו מעולם מכתב תודה קצרצר בכתב יד , 83 % לא כתבו מכתב אהבה בכתב יד , ו - % 25 מעולם לא השתמשו בכתב יד לברכה ליום ההולדת או לחג . המגמה אינה חדשה , חוקרים בעולם מזהים לאורך השנים התרחקות של האוכלוסייה על כל גווניה מכתב היד על רקע חדירת הטכנולוגיה . באופן כללי , נהוג לתאר את תופעת זניחת כתב היד כמגמה שלילית וכתהליך המדרדר יכולות שונות של התלמידים . הזעקות על הידרדרות השימוש בכתב היד עקב השימוש בהקלדה גם הן אינן חדשות . בשנים האחרונות אנחנו עדים לתלונות על כך מצד מחנכים , אישי ציבור ואחרים . פסקה 3 אני מסרב להיבהל מן הזעקות ומן החששות מאותה " הידרדרות " כפי שהיא מוצגת על ידי גורמים שונים . ההיסטוריה מראה פעם אחר פעם שבכל פעם שמתקיים תהליך של שינוי משמעותי , שלא לומר דרמטי , בשימוש בטכנולוגיה , בהתנהגות ובאופן שאנו קולטים מידע , נוצרת התנגדות וקמה זעקה . המעבר הנוכחי מן הכתיבה אל ההקלדה אינו חריג . הוא מקיים , כנראה , את אותו דפוס של התנגדות לשינויים . פסקה 4 הטענות בעד כתב היד הן מסוגים שונים . אחת מהן גורסת ( כנראה בצדק מסוים ) שהשימוש במחשב גורם לניוון בשרירי היד . אינני מתמצא בפיזיולוגיה של הכתיבה ביד לעומת הפיזיולוגיה של ההקלדה , אבל אני יודע שאף שיש ממש בטענה זו , יש גם דרכים להתמודד איתה . פסקה 5 טענת נגד נוספת היא שכתיבה ידנית מאפשרת לזהות , לאבחן , בעיות שונות ויכולות שונות . ואולם , האם טענת האבחון צריכה לפסול את השימוש הנרחב בהקלדה או לשכנע אותנו לשמר ולהרחיב את הכתיבה הידנית , רק משום שהיא מהווה כלי לאבחון אישיותי ? אין לי ספק שקיימות דרכים נוספות לבחון מאפייני אישיות , ולכן אין הצדקה להתעקשות על שימור הכתיבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר