עמוד:26

טקסט 2 חוכמת המונים ? ה - Like הופך אתכם לכבשים בעדר מקוון על פי יוסי גורביץ , כלכליסט , 12 . 8 . 2013 פסקה 1 פייסבוק הוא גוף גדול וחזק , הגורם לנזקים גדולים יותר מן התועלת שאפשר להפיק ממנו . ואולם , קשה מאוד לפעול בעולם המודרני בלי להחזיק חשבון ברשת החברתית הזו . אחת הבעיות שהכניס פייסבוק לחיינו היא כפתור ה " לייק " . ברגע הלחיצה על כפתור " לייק " מופעל אחד האינסטינקטים הגרועים של המין האנושי , אינסטינקט העדר . כלומר , ברגע שהרבה אנשים עושים מעשה כלשהו , נוצר לחץ חברתי להצטרף אליהם . הלחיצה על כפתור ה " לייק " מבטלת את החשיבה הביקורתית - חלק ניכר מהגולשים משנים את עמדתם ומקבלים את דעת הרוב , וזו סכנה גדולה לחברה שאנו חיים בה . פסקה 2 מחקר משותף של , MIT של אוניברסיטת ניו יורק ושל האוניברסיטה העברית בירושלים הראה עד כמה חזק " אפקט העדר " בעידן הדיגיטלי . החוקרים ערכו ניסוי , ובו הם העניקו לכתבות מסוימות באתר חדשות דירוגים גבוהים או נמוכים באופן מלאכותי . התוצאה : אנשים שקראו את הכתבות שקיבלו דירוגים גבוהים חשו לחץ להוסיף להן דירוג גבוה משלהם . בשל כך הייתה צמיחה של 25 % בדירוגים החיוביים שקיבלו הכתבות האלו לעומת כתבות שלא נעשה שינוי מלאכותי בדירוגים שלהן . פסקה 3 המשמעות היא שכשאנשים רואים מישהו מצליח , הם ממהרים להצטרף אליו , גם אם אין לכך סיבה טובה בפני עצמה . במילים פשוטות יותר , אם דעת הרוב נותנת מספר רב של לייקים לפוסט מסוים , הרעיונות המוצגים בו עשויים להיראות חיוביים הרבה יותר ממה שהם בפועל . הנזק האפשרי של האפקט הזה בתחומים שונים מדאיג מאוד : כך , למשל , יועצי מדיה עשויים לבנות פרופילים מזויפים , שיגרמו לגולשים התמימים לתת מספר רב של לייקים למיזם שלהם , וכך רעיונות מופרכים עלולים להיחשב בעיני אנשים חיוביים הרבה יותר ממה שהם בפועל . התוצאה היא שאנשים יבזבזו את כספם על מוצרים מפוקפקים בשל פוסט מעוות ושקרי . גם בתחום הניהול יש להתנהגות זו השלכות מרחיקות לכת : בעלי אינטרס יכולים לקדם מינוי של אדם מקורב לתפקיד בכיר . כל שהם צריכים לעשות הוא לסחוף אחריהם עדר של גולשים , ואז הם יוכלו לטעון שזו בחירת הציבור . . 1 הסבירו , על פי הטקסטים , כיצד דירוגים חיוביים ברשתות חברתיות פוגעים בשיקול דעתו של האדם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר