עמוד:14

לסיכום הפעילות כדאי לדון בתשובות התלמידים ובנימוקיהם . בצורות שאפשר לצבוע בהן שליש בלי להוסיף קווי חלוקה , התלמידים מתבקשים לנמק ולומר שהצורה מחולקת לשלושה חלקים , ושלושת החלקים שווים . בצורות שאי אפשר לצבוע בהן שליש יכולים להיות שלושה חלקים אך החלקים אינם שווים ( בסעיפים ב ו - ג ) , או צורה המחולקת לחלקים שווים , אך לא לשלושה חלקים ( סעיפים א ו - ד ) . בפעילות 9 כדאי לדון בצורות שבסעיפים ה ו - ו : האם יש לחלק צורה לשלושה חלקים כדי לצבוע 0 שלישים או 3 שלישים ? לא מוכרחים משום שב - 0 שלישים אין צורך לצבוע דבר , ו - 3 שלישים הם שלם , ולכן יש לצבוע את הצורה כולה . בסעיף ז , המוגדר אתגר , יש מקרה מיוחד : צורה המחולקת ל - 6 חלקים שווים . אמנם המקרה אינו מתאים להגדרת השליש של חלוקה ל - 3 חלקים שווים , אך אם מתעלמים מחלק מקווי החלוקה המיותרים , אפשר לראות שהמשושה מחולק לשלושה חלקים שווים ולצבוע שליש מהצורה , למשל כך : גם בסעיף ח , המוגדר אתגר , על התלמידים להתעלם מקווי החלוקה של המשולשים ולהיווכח שכל משולש גדול הוא שליש מהצורה , למשל כך : תשובה אפשרית נוספת לסעיף הזה : בסעיפים ט ו - י , המוגדרים אף הם אתגר , יש להוסיף קווי חלוקה כדי שיהיה אפשר לצבוע שלישים . אפשר לעשות זאת כך : הפעולה של התעלמות מקווי חלוקה או הוספת קווי חלוקה , הנדרשת בסעיפים ז – י , קשה להבנה . לכן הסעיפים האלה מוגדרים אתגר , ואינם מיועדים בשלב הזה לדיון מעמיק עם הכיתה כולה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר