עמוד:118

סעיף ד של פעילות 11 מוגדר אף הוא אתגר , משום שיש בו שני אילוצים – התלמידים צריכים להתאים מספרים הגדולים מ - ) - 15 ( וגם קטנים מ - . 12 במקרה הצורך אפשר להמליץ לתלמידים לסמן את המספרים הגדולים מ - ) - 15 ( על ישר המספרים שבתחתית העמוד הקודם בצבע אחד , ואת המספרים הקטנים מ - 12 בצבע אחר , כך : אחרי כן התלמידים יכולים לבחור מתוך המספרים הנתונים את המספרים המסומנים בשני הצבעים . הנה הפתרון של הסעיף הזה : בחיי היום - יום השימושים במספרים שליליים אינם רבים . ביחידה הזאת מוצגים שני מקרים שמשתמשים בהם במספרים חיוביים ושליליים באופן הדומה למשמעותם במתמטיקה : מדידת טמפרטורות ומדידת גובה ביחס לפני הים . במקרים אלה מקובל לצייר ישר מספרים מאונך . גם על ישר מספרים כזה המספרים מסודרים לפי הגודל , אך כיוון ההתקדמות הוא מלמטה למעלה – ככל שמספר ממוקם גבוה יותר על הישר , הוא גדול יותר . כפתיחה לפעילויות האלה אפשר להציג לתלמידים מקרים שבהם שני אנשים עולים או יורדים במעלית בבניין רב - קומות שיש לו חניון תת - קרקעי ולבקש מהם להשוות ביניהם . לדוגמה : אורן עלה לקומה , 12 וברק עלה לקומה . 15 מי מהם נמצא בקומה גבוהה יותר ? גלית עלתה לקומה , 7 ודפנה ירדה לקומה ) . ) - 2 מי מהן נמצאת בקומה גבוהה יותר ? הדר עלה לקומה , 2 וזיו ירד לקומה ) . ) - 5 מי מהם נמצא בקומה נמוכה יותר ? חן ירדה לקומה ) - 3 ( וטלי ירדה לקומה ) . ) - 16 מי מהן נמצאת בקומה נמוכה יותר ? מדידת טמפרטורות ( עמודים 211 – 209 ) הפעילויות בנושא הזה יכולות לתרום לתלמידים רבות משום שהם נחשפים לטמפרטורות באופן תדיר בחיי היום - יום שלהם . אמנם בישראל טמפרטורות נמוכות מאפס אינן שכיחות , אך יכולת התלמידים להבין את המשמעות של טמפרטורות כאלה היא חשובה הן לידע הכללי שלהם והן לחיזוק ההבנה שלהם בנושא המספרים המכוונים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר