עמוד:115

ד . מספרים שליליים ( עמודים 213 – 204 ) על פי ההמלצה בתכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 3 שעות ללימוד הנושא הזה . מבוא בכיתה ב הכירו התלמידים לראשונה את המספרים שמשמאל למספר , 0 המספרים הקטנים מ - , 0 הנקראים מספרים שליליים . במהלך לימוד הנושא בכיתה ב פגשו התלמידים במספרים השליליים גם בהקשרים מחיי היום - יום : מספור קומות , טמפרטורה וגובה . המספרים השליליים שונים מן המספרים החיוביים משום שאין הם מייצגים כמות . אפשר לדמיין 8 תפוחים או 634 תפוחים או רבע תפוח , אולם אין משמעות ל - ) - 3 ( תפוחים . התכונה הזאת של המספרים השליליים הופכת אותם למופשטים יותר , ולכן הם קשים יותר להבנה . מאחר שאי אפשר להמחיש מספר שלילי בעזרת כמות , משמעות המספרים השליליים מוצגת בהקשר של סדר ומיקום על ישר המספרים . ליחידה הזאת שלוש מטרות : א . חזרה על מה שנלמד בנושא ״מספרים חיוביים ומספרים שליליים״ בכיתה ב והרחבת הנושא . ב . לימוד כללי ההשוואה של מספרים חיוביים ומספרים שליליים . ג . עיסוק בשימושים שונים של מספרים חיוביים ומספרים שליליים ) למשל לתיאור טמפרטורה וגובה ביחס לפני הים ( . השוואה בין ישר המספרים למודל הקבוצות התלמידים הכירו שני מודלים לייצוג מספרים : קבוצות וישר המספרים . יש הבדלים בין המודלים בכמה תחומים : ההיבטים שכל מודל מדגיש : מודל הקבוצות מדגיש את ההיבט הכמותי של המספר . ישר המספרים מדגיש את היבט הסדר ואת מעמדם השווה של כל המספרים . כמו כן , ישר המספרים מדגיש את ההיבט של מספר כעצם בעולם המתמטי – לכל מספר יש מקום מסוים על הישר . מידת המוחשיות : מודל הקבוצות הוא מודל מוחשי , ואילו ישר המספרים הוא מודל מתמטי מופשט . סוגי המספרים שאפשר לייצג : בקבוצות אפשר לייצג רק מספרים שלמים שאינם שליליים , ואילו ישר המספרים מייצג גם מספרים שליליים ומספרים שאינם שלמים . השוואה בין מספרים : בכל אחד מהמודלים יש הגדרות חד - משמעיות להשוואה בין מספרים . במודל הקבוצות – בהתאמה חד - חד - ערכית בין האיברים של שתי הקבוצות המייצגות את שני המספרים , אם בקבוצה המתאימה למספר א נשארים איברים שלא הותאמו לאיברי הקבוצה המתאימה למספר ב , מספר א גדול ממספר ב . במודל של ישר המספרים – מספר אחד גדול מהאחר אם הוא נמצא ימינה יותר על הישר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר