עמוד:70

המרכיב המשותף לשתי התבניות הוא 50 נרקיסים . המרכיב הזה הוא מכפלה בתבנית הכפלית וחלק בתבנית החיבורית . השאלה בבעיה : כמה פרחים בסך הכל היא קנתה ? ענו עליה בעזרת התבנית החבורית . העזרו גם בתשובה לשאלת הבינים . תרגיל : 50 + 2 = 52 תשובה : נורית קנתה 52 פרחים בסך הכל . דיון התבוננו שוב בדרך הפתרון של שתי הבעיות האחרונות : פתרתם כל בעיה בעזרת שני תרגילים . האם היה אפשר לפתר אותן בעזרת פעלת חשבון אחת בלבד ? בדיון לסיכום הפעילות התלמידים מגיעים למסקנה שכדי לפתור בעיה דו - שלבית יש לפתור שני תרגילים , ואי אפשר לפתור בעיה מהסוג הזה בעזרת פעולת חשבון אחת בלבד . תלמידים שידלגו על שלב אחד בחישובים ויעשו את החישוב בעל פה עלולים לטעות ולחשוב שנעזרו בפעולת חשבון אחת בלבד ושלמעשה פתרו בעיה חד - שלבית . כדאי לשאול את התלמידים האלה כיצד מצאו את המספר שכתבו בתרגיל אם אינו מופיע בטקסט הבעיה . עמודים –116 113 בפעילות 2 התלמידים פותרים ארבע בעיות דו - שלביות בשלבים האלה : א . ניסוח שאלת הביניים ב . בחירת התבנית המתאימה לשאלת הביניים – חיבורית או כפלית ) מדף המדבקות ( – והשלמתה ג . כתיבת תרגיל ביניים ופתירתו ד . ניסוח תשובה לשאלת הביניים ה . חזרה לשאלה העיקרית בבעיה ו . בחירת התבנית המתאימה לשאלה העיקרית בבעיה ) מדף המדבקות ( והשלמתה ז . כתיבת תרגיל מתאים לבעיה ופתירתו ח . ניסוח תשובה סופית לבעיה . עבודה על פי השלבים המפורטים לעיל תקל על התלמידים להתמודד עם בעיות דו -שלביות מסוגים מורכבים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר