עמוד:63

ג . בעיות חלק משותף דוגמה 1 הספרים בספריית הכיתה היו מסודרים על 6 מדפים . על כל מדף היו 10 ספרים – 3 ספרי אגדות והשאר ספרי הרפתקאות . כמה ספרי הרפתקאות היו בספריית הכיתה ? דוגמה 2 לקראת מסיבת הכיתה קנו 5 שקיות של בלונים . ב - 2 שקיות היו בלונים צהובים בלבד , ובשאר השקיות היו בלונים כחולים בלבד , אותו מספר של בלונים בכל שקית . בסך הכול היו 90 בלונים כחולים . כמה בלונים כחולים היו בכל שקית ? רמות הקושי של בעיות דו שלביות במחקרים שעסקו בניתוח הסוגים השונים של בעיות דו - שלביות , בחנו את רמת הקושי של הבעיות ונמצאו כמה גורמים המשפיעים עליה : מבנה הבעיות – הקשר שבין שתי הבעיות החד - שלביות היוצרות את הבעיה הדו - שלבית . נמצא כי בעיות היררכיות ובעיות שלם משותף קלות יותר מבעיות חלק משותף . הפעולות הדרושות לפתרון הבעיות – בעיות שפותרים על ידי צירוף של פעולות חיבור וכפל קלות מבעיות שפותרים על ידי צירוף של פעולות חילוק וחיסור . בעיות שלפתרונן משתמשים בצירופים אחרים של פעולות , למשל חיבור וחילוק או כפל וחיסור , מוגדרות בדרגת קושי בינונית . הקשר בין סדר הופעת המרכיבים בבעיה הדו - שלבית ובין סדר פתרון התרגיל – אפשר לתאר כל מצב מהמציאות במגוון דרכים , וגם סדר המשפטים בתיאור יכול להיות מגוון . נמצא שככל שסדר המשפטים המתארים את המצב בבעיה שונה מסדר האיברים בתרגילים שבעזרתם פותרים אותה – רמת הקושי של הבעיה גבוהה יותר . בפרק הזה , שהוא הראשון העוסק בהוראה שיטתית של בעיות דו - שלביות , מופיעות בעיות קלות יותר . בהתאם לתכנית הלימודים של משרד החינוך , בכיתה ג התלמידים עוסקים בבעיות דו-שלביות שאפשר לפתור בעזרת תרגילי שרשרת מהסוגים האלה : . a 1 b × c , ( a 1 b ) × c בתחילת הפרק ההנחיה היא לפתור את הבעיות בעזרת " פירוק " הבעיה הדו - שלבית לשתי בעיות חד - שלביות . מנתחים את שתי הבעיות החד - שלביות בעזרת תבניות , וכותבים שני תרגילים לפתרון הבעיה . בהמשך הפרק התלמידים מגלים שאת אותם חישובים אפשר לכתוב בעזרת תרגיל שרשרת אחד הכולל את שני שלבי הפתרון . בשלב הזה כדאי להדגיש את החשיבות הרבה של הקפדה על כללי סדר פעולות החשבון הן בזמן כתיבת התרגיל והן בפתרונו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר