עמוד:59

מטרת הפרק הזה היא להקנות לתלמידים דרך עבודה שיטתית לפתרון בעיות דו - שלביות . לשם כך עליהם לנתח את הטקסטים , להבין את המצבים שהם מתארים ולכתוב תרגילים שאפשר בעזרתם לפתור את הבעיות . כשפותרים תרגיל , מורכב ככל שיהיה , עוסקים במספרים בלבד . לעומת זאת כשעוסקים בפתרון בעיה מילולית , יש לשים לב לסוג העצמים המתוארים בבעיה ולקשרים ביניהם ולא רק למספרם . בעיות דו - שלביות הן בעיות שבהן שתי בעיות חד - שלביות ברצף . דוגמה : ביום שני בשעה 5 אחר הצהריים יש במתנ " ס חוג מוזיקה וחוג ספורט . בחוג המוזיקה משתתפים 12 ילדים . מספר הילדים המשתתפים בחוג הספורט גדול פי 2 ממספר הילדים המשתתפים בחוג המוזיקה . כמה ילדים משתתפים בחוגי המתנ " ס ביום שני בשעה ? 5 אם מנתחים את הבעיה הזאת מוצאים שיש בה שני סוגי בעיות : א . בעיית כפל מסוג השוואה : כמה ילדים משתתפים בחוג הספורט , אם ידוע שמספר המשתתפים בו גדול פי 2 ממספר המשתתפים בחוג המוזיקה ? ב . בעיית חיבור פשוטה של איסוף : כמה ילדים משתתפים בחוג הספורט ובחוג המוזיקה ? כדי לפתור את הבעיה הדו - שלבית יש לפתור את שתי הבעיות הללו . בלי לפתור את הבעיה הראשונה אי אפשר לפתור את הבעיה השנייה . בבעיה דו - שלבית יש לשים לב לשני היבטים מהותיים שלא היו בבעיה חד - שלבית : א . זיהוי הבעיות החד -שלביות ב . מציאת סדר הפתרון . בבעיה חד - שלבית כל מרכיבי הבעיה נתונים בגוף הטקסט באופן מילולי . דוגמה : אם קניתי 300 גרם גרעינים , ונשארו בשקית 120 גרם גרעינים , מה משקל הגרעינים שאכלתי ? כל המרכיבים נתונים בבעיה באופן מילולי : משקל הגרעינים שקניתי , משקל הגרעינים שאכלתי ומשקל הגרעינים שנשארו , ואחד המספרים חסר . אפשר להסתמך על הקשר בין שלושת המרכיבים המילוליים כדי לכתוב תרגיל שבעזרתו אפשר למצוא את המספר החסר . יש התאמה בין מספר המרכיבים המילוליים ובין מספר האיברים בתרגיל הנדרש לפתרון הבעיה . בבעיה שבדוגמה יש שלושה מרכיבים , ובהתאם לכך יש בתרגיל שלושה איברים : . 300 - 120 = 180 הערה : לעתים יש בבעיות מילוליות נתונים מיותרים , והתלמידים נדרשים לזהות אילו מהנתונים מתאימים לשאלה . מנגד יש בעיות שחסר בהן נתון , והתלמידים נדרשים למצוא אותו בעצמם על סמך הידע הכללי שלהם או על ידי חיפוש המידע הדרוש במקורות אחרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר