עמוד:52

. 2 האם התוצאה גדולה מהמספר הנתון או קטנה ממנו ? כותבים על הלוח מספר מסוים ולידו כמה תרגילים . מבקשים מהתלמידים לשער אם התוצאה של כל תרגיל גדולה מהמספר הנתון או קטנה ממנו . דוגמאות : א . המספר : 100 התרגילים : 4 × 36 , 143 - 27 , 49 + 62 , 24 + 38 האם התוצאה של כל תרגיל גדולה מ - 100 או קטנה מ - ? 100 ב . המספר : 700 התרגילים : 10 , 000 : 50 , 25 × 30 , 923 - 178 , 389 + 428 האם התוצאה של כל תרגיל גדולה מ - 700 או קטנה מ - ? 700 . 3 מהו המספר החסר ? הפעילות הזאת מתאימה לתלמידים מתקדמים . היא דומה לפעילות , 1 אך עוסקים בה במשוואות ולא בתרגילים . מציגים לתלמידים תרגילים שפתרו באומדן ובכל 1 אחד מהם חסר מספר , ושואלים : מה יכול להיות המספר החסר בכל תרגיל ? דוגמאות : . 124 + __ ≈ 360 , __ + 387 ≈ 740 , 537 - __ ≈ 270 , 27 × __ ≈ 140 , __ × 8 ≈ 250 בפעילות 24 אפשר להיעזר בסעיפים א ו - ב כדי לענות על השאלות בסעיפים ג , ד ו - ה : א . ב - 4 ארגזים יש 688 מנדרינות . ב . ב - 6 ארגזים יש 1 , 032 מנדרינות . ג . כדי לחשב כמה מנדרינות יש ב - 7 ארגזים , אפשר להיעזר בסעיף ב – להוסיף 172 למספר המנדרינות שיש ב - 6 ארגזים ) . ) 1 , 032 ב - 7 ארגזים יש 1 , 204 מנדרינות . ד . כדי לחשב כמה מנדרינות יש ב - 3 ארגזים אפשר להיעזר בסעיף ב – לחלק את מספר המנדרינות שיש ב - 6 ארגזים ל - , 2 או להיעזר בסעיף א : להפחית 172 ממספר המנדרינות שיש ב - 4 ארגזים . ב - 3 ארגזים יש 516 מנדרינות . ה . כדי לחשב כמה מנדרינות יש ב - 12 ארגזים אפשר להיעזר בתרגיל הכפל , 12 × 172 אולם פתרון תרגיל מהסוג הזה טרם נלמד . במקום זאת אפשר להיעזר בסעיף ב ולהכפיל את מספר המנדרינות שיש ב - 6 ארגזים ב - . 2 ב - 12 ארגזים יש 2 , 064 מנדרינות . פעילות מומלצת נוספת בנושא פתרון תרגילים על סמך תוצאות תרגילים קודמים : א . מציגים לתלמידים תרגיל פתור , לדוגמה : . 180 × 5 = 900 ב . מבקשים מהם לפתור כל אחד מן התרגילים האלה על סמך תוצאת התרגיל הפתור : __ = . 180 × 4 = __ , 179 × 5 = __ , 180 × 6 = __ , 181 × 5

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר