עמוד:47

120 , 18 ו - 2 , 400 הם המכפלות החלקיות בתרגיל , ו - 2 , 538 הוא המכפלה של התרגיל המקורי . כשפותרים תרגילים בדרך המפורטת אין המרות בתרגילי הכפל משום שבכל שלב כותבים את מכפלות הביניים , אך יכולות להיות המרות בתרגיל החיבור של המכפלות החלקיות . היתרונות של הדרך המפורטת : הכתיבה המפורטת של כל שלב בתהליך מחזקת ומעמיקה את הבנת המבנה העשרוני של המספרים הרב - ספרתיים . היא מאפשרת לתת לתלמידים תרגילי כפל שיש בהם המרות כבר בהתחלה , בניגוד לגישות אחרות המפרידות בתהליך הלימוד בין תרגילים שאין בהם המרות לתרגילים שיש בהם המרות . היא יכולה למנוע שגיאות בתרגילי כפל שבגורם הרב - ספרתי שלהם אחת הספרות היא . 0 היא משמשת בסיס להבנת האלגוריתם המקובל לחישוב כפל , שהוא למעשה כתיבה מקוצרת של הדרך הזאת , והיא עשויה למנוע את טעויות החישוב השכיחות אצל תלמידים המחשבים בלי להבין את האלגוריתם . בפעילות 1 פותרים את התרגיל __ = 34 × 8 בשתי דרכים : תחילה בדרך המוכרת לתלמידים , בעזרת מלבנים , ואחר כך בדרך החדשה – במאונך . בשתי הדרכים פותרים את התרגיל המקורי בעזרת מכפלות חלקיות , וחשוב לבקש מהתלמידים לזהות אותן בכל אחת מהדרכים ולהשוות ולקשר ביניהן . אחד ההבדלים בין הפתרון בעזרת מלבנים ובין פתרון התרגיל במאונך הוא סדר חישוב המכפלות החלקיות : במלבנים נוהגים להתחיל מערך המקום הגדול ביותר , ואילו בפתרון במאונך מתחילים מן היחידות . בפעילויות 5 ו - 6 יש תרגילים שבגורם הרב - ספרתי שלהם אחת הספרות היא . 0 מומלץ לקשר את פתרון התרגיל בפעילות 5 לדרך הפתרון במלבנים ולשים לב למכפלות החלקיות בכל אחת מהדרכים . ) הפתרון במלבנים דומה לדרך הפתרון של יובל . ( לפני פתרון התרגילים בפעילות 6 כדאי לשאול את התלמידים לכמה מחוברים מפלגים את הגורם הרב - ספרתי , לאילו מחוברים ומדוע . בשתי הפעילויות מומלץ להסב את תשומת לבם של התלמידים לכך שבתרגיל כפל שבו ספרת היחידות באחד הגורמים היא , 0 ספרת היחידות בתוצאה תהיה בהכרח 0 גם כן . מושית הבלשית ( עמוד 84 ) ( ראו בסוף המדריך , עמודים 126 - 121 )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר