עמוד:24

מבוא לפרק על פי ההמלצה בתכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 8 שעות לנושא הזה . הפרק הזה הוא הפרק האחרון בנושא הכפל והחילוק לכיתה ג . בפרקים הקודמים עסקו התלמידים בחיזוק הבנתם בנוגע למשמעויות הכפל והחילוק , בתרגול עובדות הכפל והחילוק בתחום לוח הכפל , בפתרון בעיות מילוליות ובפתרון תרגילים שהמכפלה שלהם בתחום המספרים עד . 200 כמו כן הם למדו לפתור תרגילי חילוק עם שארית , פתרו תרגילי כפל בעזרת חוק הפילוג , נחשפו לשימוש בפילוג גם בפעולת החילוק ופיתחו תובנה מספרית שהתבטאה בגמישות בפתרון תרגילים . בפרק הזה הם עוסקים בתרגילים שהמכפלה שלהם היא עד . 10 , 000 רוב הפרק מתמקד בפעולת הכפל , אולם שולבו בו גם תרגילי חילוק . ) בכיתה ד יעסקו התלמידים באופן נרחב יותר בפעולת החילוק בתחום המספרים הזה . ( בפרק עוסקים גם בפתרון משוואות ובאומדן תוצאות . בפרק הזה יש חמש יחידות : א . כפל וחילוק על ישר המספרים – לומדים להתאים תרגילי כפל וחילוק לקפיצות שוות על ישר המספרים וכן לפתור תרגילים בעזרת ישר מספרים ריק ) ישר מספרים סכמתי ( . ב . כפל וחילוק ב - , 10 ב - 100 וב - – 1 , 000 נעזרים בכרטיסי מספרים ובבית המספרים , שהתלמידים מכירים מהפרקים שעסקו במבנה העשרוני . ג . כפל בעשרות שלמות , במאות שלמות ובאלפים שלמים – נעזרים בפירוק העשרות השלמות , המאות השלמות והאלפים השלמים לגורמים ובכפל ב - , 10 ב - 100 וב - . 1 , 000 ד . כפל בעזרת חוק הפילוג – מרחיבים את השימוש בפילוג שכבר נלמד לתחום מספרים גדול יותר . ה . כפל במאונך – עוסקים בפתרון תרגילי כפל של מספר חד - ספרתי במספר רב - ספרתי . ביחידה הזאת מוצגות שתי דרכים לפתור תרגילים במאונך : דרך מפורטת ודרך מקוצרת . לאורך כל הפרק חשוב להרגיל את התלמידים לעשות בקרה על תשובותיהם . אפשר לעשות זאת בדרכים שונות , לדוגמה : לפני שפותרים תרגיל משערים מה תהיה התוצאה בערך , ולאחר שפותרים אותו משווים בין ההשערה לתוצאה שהתקבלה . לאחר שפותרים תרגיל מתבוננים בתרגיל ובתוצאה ובודקים אם התוצאה שהתקבלה הגיונית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר